17 Mayıs 2011 Salı

MALÎ HİZMETLER UZMANLIĞI

 Mali Hizmetler Uzman yardımcılığına giriş
(1) Malî hizmetler uzmanlığı mesleğine özel yarışma sınavı sonucunda uzman yardımcısı olarak girilir.
(2) Alınacak uzman yardımcılarının sayısı, idarelerin kadro ve pozisyon durumları ile taleplerine göre Bakanlık (Maliye Bakanlığı) tarafından belirlenir.

Yazılı sınav ve başvuru şartları
(1) Özel yarışma sınavının yazılı bölümü çoktan seçmeli test usulüne göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılır.
(2) Yazılı sınavın tarihi ve yeri, başvuru şartları, son başvuru tarihi, sınav konuları, atama yapılacak kadro ve pozisyon sayısının idareler itibarıyla dağılımı, sınava kaç kişinin çağrılacağı, başvuruda istenen belgeler ile diğer hususlar Bakanlık tarafından sınav tarihinden en az 60 gün önce Türkiye genelinde yayımlanan tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde  yayımlanır, Bakanlık ilan panolarında asılmak ve elektronik ortamda yayımlanmak suretiyle duyurulur. Son başvuru tarihi ile yazılı sınav tarihi arasında en az 30 günlük süre bırakılır.
(3) Özel yarışma sınavının yazılı bölümüne, Kamu Personel Seçme Sınavından Bakanlık tarafından belirlenen puan türünden ilanda belirtilen asgari puanı almış adaylar çağırılır. Sınava çağırılacak aday sayısı açıktan atama izni alınmış kadro ve pozisyon sayısının 20 katından fazla olmamak üzere Bakanlık tarafından belirlenir.
(2010 Yılı Uzman Yardımcılığı Sınavında Kamu Personel Seçme Sınavı KPSSP49 puan türünden 75 (yetmişbeş) ve üzerinde puan almış olmak koşulu yer almıştır)
(4) Adayların özel yarışma sınavına katılabilmeleri için aşağıda belirtilen şartları da taşımaları gerekir.
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde belirtilen genel şartları taşımak,
b) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakültelerinden veya bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt içi veya yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak,
c) Sınavın yapıldığı yılın başı itibarıyla 30 yaşını doldurmamış olmak.

Yazılı sınav konuları ve değerlendirme
(1) Yazılı sınav soruları aşağıda belirtilen konu gruplarını kapsayacak şekilde hazırlanır.
a) İktisat:
1) Makro İktisat ve Mikro İktisat, 
2) Uluslararası İktisat,
3) Uluslararası Ekonomik İlişkiler ve Kuruluşlar.
b) Maliye:
1) Kamu Maliyesi (Kamu Gelirleri, Kamu Harcamaları, Bütçe, Kamu Borçları),
2) Maliye Politikası,
3) Türk Vergi Sisteminin Genel Esasları.
c) Hukuk:
1) Anayasa Hukuku,
2) İdare Hukuku (Genel Hükümler-İdari Yargı),
3) Ceza Hukuku (Genel Hükümler),
4) Borçlar Hukuku,
5) Medeni Hukuk (Aile Hukuku hariç),
6) İcra ve İflas Hukuku (Genel Hükümler).
ç) Muhasebe:
1) Genel Muhasebe,
2) Malî Analiz ve Raporlama.
d) Yabancı dil (İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinden herhangi biri).
(2) Yazılı sınav sonuçları, (a) ve (b) konu grupları için yüzde 25’er, (c) ve (ç) konu grupları için yüzde 20’şer ve (d) konu grubu için yüzde 10 oranlarında ağırlıklandırılarak değerlendirilir.
Yazılı sınava ilişkin diğer hususlar
(1) Yazılı sınava başvuruda istenecek bilgi ve belgeler, başvuru sırasında adaylardan alınacak sınav bedeli, sınav yerleri, soruların konulara göre dağılımı, sınavın yürütülmesinde gözetilecek hususlar, sınavın tarihi ve süresi, kazananların belirlenmesi, tercihler ve yerleştirmeye ilişkin hususlar, sınav ve yerleştirme sonuçlarının Bakanlığa, idarelere ve adaylara bildirilmesi ve açıklanması ile diğer hususlar Bakanlık ile Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi arasında yapılacak protokolde belirlenir.
(2) Sınava girmeye hak kazanan adaylara Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınava girerken bu belgenin fotoğraflı kimlik belgesiyle beraber gösterilmesi zorunludur.

Sözlü sınav
(1) Yazılı sınavdan yüz (100) tam puan üzerinden en az yetmiş (70) puan alan adaylar sözlü sınava çağırılır.
(2) Sözlü sınav Bakanlıkta yapılır. Sözlü sınavın yeri, günü ve saati ile sınava katılacakların listesi Bakanlık ilan panolarında asılmak ve elektronik ortamda yayımlanmak suretiyle duyurulur ve Bakanlık tarafından adaylara yazılı olarak bildirilir.
(3) Sözlü sınavda, yazılı sınav konularının yanı sıra, adayların kavrama ve muhakeme gücü, anlatım yeteneği, genel kültürü, tutum ve davranışları gibi özellikleri değerlendirilir.
(4) Sözlü sınavda adaylara sınav komisyonu başkan ve üyelerinin her biri tarafından yüz (100) tam puan üzerinden not verilir. Verilen notların aritmetik ortalaması adayın sözlü sınav notunu teşkil eder.
(5) Sözlü sınav sonuçları, sınav komisyonu tarafından bir tutanakla tespit edilir, adaylara yazılı olarak bildirilir ve Bakanlık ilan panolarında asılmak ve elektronik ortamda yayımlanmak suretiyle duyurulur; varsa itirazların değerlendirilmesinden sonra en az elli (50) puan alanlar yerleştirmeye tabi tutulmak üzere Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine yazılı olarak bildirilir.

Sözlü sınav komisyonu
(1) Sınav komisyonu Bakanlıktan alınacak onayla belirlenir.
(2) Sınav komisyonu, Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürü veya görevlendireceği genel müdür yardımcısının başkanlığında Bakanlıktan en az daire başkanı düzeyinde iki üye ile idarelerin strateji geliştirme başkanlıkları ve strateji geliştirme daire başkanlıkları arasından belirlenecek en az daire başkanı düzeyinde dört üye olmak üzere toplam yedi üyeden oluşur. Aynı şekilde birer yedek üye belirlenir.  Bakanlık tarafından gerekli görülmesi halinde birden fazla sınav komisyonu kurulabilir.
(3) Sınav komisyonu üye tam sayısı ile toplanır.
(4) Sınav komisyonu başkan ve üyelerinin; eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımlarının veya evlat edinilmiş çocuklarının sınava katılması halinde, bunların başkanlık veya üyelikleri sona erdirilir ve bunların yerine yedek üyeler arasından görevlendirme yapılır.

Sınav sonucunun değerlendirilmesi ve yerleştirme
(1) Yazılı ve sözlü sınavda başarılı olan adayların özel yarışma sınavı notu, bu sınavlarda aldıkları notların aritmetik ortalamasıdır.
(2) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, özel yarışma sınav notu en yüksek olandan başlayarak adayların başarı sırasını tespit eder. Özel yarışma sınav notunun eşitliği halinde yazılı sınav notu yüksek olan adaya, bunların da eşit olması halinde Kamu Personel Seçme Sınavı puanı yüksek olan adaya öncelik verilir. Bu şekilde öncelik alan adayların yazılı sınav notu ve/veya Kamu Personel Seçme Sınavı puanı listede ayrıca gösterilir.
(3) Adaylar özel yarışma sınavındaki başarı sıraları ve yaptıkları tercihlere göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından idarelere yerleştirilirler.

Sınav sonuçlarına itiraz
(1) Adaylar gerekçelerini belirtmek suretiyle sınav sonuçlarına yazılı olarak itiraz edebilirler. İtirazlar, sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren en geç 5 iş günü içinde, yazılı sınav için Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine, sözlü sınav için Bakanlığa yapılır. İtirazlar, idarenin evrak kayıt tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içinde değerlendirilerek sonucu yazılı olarak ilgiliye bildirilir. Sözlü sınav sonuçlarına itirazlar sınav komisyonu tarafından değerlendirilir.

Uzman yardımcılığına atama
(1) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili idarelere yerleştirilenlerden, yerleştirme sonuçlarının Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından açıklandığı tarihten itibaren 10 iş günü içerisinde aşağıda belirtilen belgelerle birlikte yerleştirildikleri idarelere başvuranlar, malî hizmetler uzman yardımcısı olarak atanırlar. Bu süre içerisinde başvurmayanların atama işlemi yapılmaz.
 (2) İdareler, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından kendilerine yapılan bildirimden itibaren en geç dört ay içinde atama işlemlerini tamamlamak zorundadır. İdareler sınav ve yerleştirme sonucuna göre yaptıkları atamalar ile atama yapılamayan kadro veya pozisyonları bu sürenin sonundan itibaren 15 gün içinde Bakanlığa bildirir.
(3) Özel yarışma sınavında başarılı olup herhangi bir idareye yerleştirilemeyen adaylar arasından, tercih edilmediği için yerleştirme yapılamayan veya yerleştirme yapıldığı halde çeşitli nedenlerle atama yapılamayan boş kadro veya pozisyonlara, Bakanlık tarafından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine, bir defadan fazla olmamak üzere Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen esaslara göre ek yerleştirme yaptırılabilir.

Uzman yardımcılarının yetiştirilmesi
(1) Uzman yardımcıları, bu göreve atandıktan sonra en az üç yıl yardımcılık dönemi geçirirler.
(2) Uzman yardımcılarının yetiştirilmelerinde kişisel çaba ve çalışmaları esas olmakla birlikte, idarelerin malî hizmetler birimi ve Bakanlık tarafından hazırlanacak yetiştirme programları çerçevesinde en iyi biçimde yetiştirilmelerine özen gösterilir.
(3) Uzman yardımcılarının yetiştirilmesinde;
a) İlgili mevzuat ve uygulaması ile görev alanlarına giren diğer konularda ihtisas sahibi olmalarını sağlamak,
b) Araştırma, inceleme, analiz ve çözüm üretme yeteneklerini geliştirmek,
c) Mesleğin gerektirdiği niteliklerin gelişip yerleşmesini sağlamak,
amaçları güdülür.
(4) Uzman yardımcılarının uzmanların gözetiminde yetiştirilmelerine özen gösterilir.

Uzman yardımcılarının yetiştirilme şekli
(1) Uzman yardımcıları üç aşamalı bir yetiştirme programına tabi tutulur.
(2) İdareler, hazırlayacakları eğitim programı çerçevesinde uzman yardımcılarına, göreve başladıkları tarihten itibaren 6 ay içinde en az 120 saat süreyle görev alanlarıyla ilgili konularda hizmet içi eğitim verir.
(3) Uzman yardımcılarına, 120 saatten az olmamak üzere 16 ncı maddede belirtilen konularda Bakanlık tarafından mesleki eğitim verilir. İdareler, Bakanlık tarafından düzenlenecek mesleki eğitim programlarına uzman yardımcılarının katılımını sağlamakla yükümlüdür. Eğitime alınan uzman yardımcıları eğitim süresince görevli sayılırlar.
(4) Uzman yardımcılarına, üç yılın dolmasından en az bir yıl önce, önerileri de alınmak suretiyle idareleri tarafından belirlenecek bir araştırma konusu verilir. Verilen konuyla ilgili araştırma raporları, uzman yardımcıları tarafından hazırlanarak üç yılın dolmasından en az üç ay önce idarelerine verilir. Araştırma raporları, idarelerde üst yönetici tarafından en az üç kişiden oluşturulacak bir araştırma raporu komisyonu tarafından bir ay içerisinde yüz (100) tam puan üzerinden değerlendirilir ve sonucu uzman yardımcılarına bildirilir. Komisyon tarafından araştırma raporları eksik veya yetersiz bulunan uzman yardımcılarına, üç haftadan az olmamak üzere yeteri kadar süre verilir ve kendilerinden araştırma raporlarını düzeltmeleri istenir. Araştırma raporlarının bir örneği ile verilen puanlar üç yılın dolmasından en az 15 gün önce Bakanlığa gönderilir.
(5) İdareler ve Bakanlık tarafından yapılacak eğitimlerin programlanması ve uygulanmasına, uzman yardımcılarının bu eğitimlerdeki başarı düzeylerinin ölçülmesine, araştırma raporu hazırlanmasına, değerlendirilmesine ve araştırma raporu komisyonu oluşturulmasına ilişkin diğer hususlar Bakanlık tarafından belirlenir.

Yeterlik sınavı
(1) Yeterlik sınavı, Yönetmeliğin 9 uncu maddesine göre oluşturulacak sınav komisyonu veya komisyonları tarafından klasik usulde ve iki oturumda gerçekleştirilecek yazılı sınav ile sözlü sınavdan oluşur.
(2) Yeterlik sınavının yapılacağı yer ve tarih, sınava girecek uzman yardımcılarına tebliğ edilmek üzere idarelerine iki ay önceden yazılı olarak bildirilir.
(3) Yazılı sınav 16 ncı maddede belirtilen birinci grup konular için altmış (60) puan, ikinci grup konular için kırk (40) puan olmak üzere yüz (100) tam puan üzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda en az altmış beş (65) puan alanlar başarılı olmuş sayılırlar ve Bakanlık tarafından belirlenecek tarihlerde sözlü sınava alınırlar.
(4) Sözlü sınavda uzman yardımcılarının yetiştirilme döneminde katıldıkları eğitimlerdeki başarı düzeyleri, mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve nitelikleri kazanıp kazanmadıkları ve görev alanlarını ilgilendiren mevzuata ve uygulamaya hâkimiyet dereceleri yüz (100) tam puan üzerinden değerlendirilir. Bu sınavda da başarılı olunabilmesi için en az altmış beş (65) puan alınması şarttır.

Yeterlik sınav konuları
(1) Yeterlik sınavı aşağıda belirtilen konulardan yapılır.
a) Birinci grup,
1) Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve ilgili mevzuat,
2) Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ve uygulaması,
3) İhale kanunları ve ilgili mevzuat,
4) Harcırah Kanunu ve ilgili mevzuatı,
5) Personel kanunları ve ilgili mevzuat.
b) İkinci grup,
1) Sayıştay Kanunu,
2) Sosyal güvenlik mevzuatı,
3) Milli emlak mevzuatının genel esasları,
4) Gelir mevzuatının genel esasları,
5) Mahalli idareler ve yüksek öğretim mevzuatının malî hükümleri,
6) Devlet muhasebesi, malî istatistikler ve raporlama,
7) Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği,
8) Kamu idarelerinin teşkilatlanmasına ilişkin mevzuat.

Yeterlik sınav notu
(1) Yeterlik sınav notu, yazılı sınav notunun yüzde ellisi, sözlü sınav notunun yüzde yirmi beşi ve araştırma raporu notunun yüzde yirmi beşinin toplamından oluşur.
(2) Yeterlik sınavında başarılı sayılabilmek için yeterlik sınav notunun en az yetmiş (70) puan olması gerekir.
(3)Yeterlik sınavında başarılı olanlar Bakanlık ilan panolarında asılmak ve elektronik ortamda yayımlanmak suretiyle duyurulur, sınava katılanlara ve idarelerine yazılı olarak bildirilir.

Uzmanlığa atanma
(1) Yeterlik sınavında başarılı olan uzman yardımcıları, idareleri tarafından Malî Hizmetler Uzmanı kadro veya pozisyonlarına atanırlar.

Yeterlik sınavında başarısızlık
(1) Yeterlik sınavında başarılı olamayan uzman yardımcıları bir daha yeterlik sınavına alınmazlar.
(2) Belgeyle ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın yeterlik sınavına katılmayanlar ile yeterlik sınavında başarılı olamayanlar uzmanlığa atanmazlar ve uzman yardımcılığıyla ilişikleri kesilerek durumlarına uygun başka bir kadro veya pozisyona atanırlar.

Uzman ve uzman yardımcılarının görev ve sorumlulukları
(1) Uzman ve uzman yardımcıları aşağıda belirtilen görevleri yürütürler.
a) 5018 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinde sayılan görevlere ilişkin olarak kendilerine verilen iş ve işlemleri yapmak,  
b) 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunun 15 inci maddesinde sayılan görevlere ilişkin olarak kendilerine verilen iş ve işlemleri yapmak,
c) Kanun, tüzük, yönetmelik ve yönergelerle malî hizmetler birimlerine verilen görevlerden kendilerine verilen diğer iş ve işlemleri yapmak,
ç) Görevleriyle ilgili mevzuatın uygulanmasına ilişkin görüş ve önerilerini bildirmek,
d) Görev alanlarıyla ilgili araştırma, inceleme ve etüt yapmak ve bunları raporlamak,
e) İdareleri tarafından yapılacak eğitim programı hazırlık çalışmalarına ve uygulamalarına katılmak,
f) Amirleri tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
(2) Uzman ve uzman yardımcıları kendilerine verilen görevleri mevzuata, plan ve programlara uygun olarak zamanında ve eksiksiz yerine getirmekten sorumludurlar.

Uzman ve uzman yardımcılarının görev esasları
(1) Uzman ve uzman yardımcıları, malî hizmetler birimi dışında çalıştırılamaz. Uzman ve uzman yardımcılarına Yönetmelikte belirtilen görevler dışında görev verilemez.
(2) İdarelerin, uzman ve uzman yardımcılarını malî hizmetler biriminin tüm fonksiyonlarında bilgi ve deneyim elde etmelerini sağlamak üzere dengeli bir şekilde görevlendirmeleri esastır.

Mesleki yeterlilik ve özen
(1) Uzmanlar, görevlerinin gerektirdiği mesleki yeterliliği geliştirmek zorundadır.
(2) İdareler, uzmanların çalışma isteklerini artırmak, mesleki yönden gelişmelerini ve yenilikleri izlemelerini sağlamak için gerekli tedbirleri alır.
(3) Uzmanlar, idareler tarafından belirlenecek programlar çerçevesinde staj ve araştırma yapmak, yabancı dil bilgilerini ilerletmek, mesleki bilgi ve görgülerini artırmak amacıyla genel hükümlere göre yurtdışına gönderilebilirler.

Uzmanların eğitimi
(1) Uzmanlar, mesleki yeterliliklerinin sürekliliğini ve geliştirilmesini sağlamak üzere, her üç yılda idareler tarafından 100 saatten, Bakanlık tarafından ise 60 saatten az olmamak üzere düzenlenecek programlar dahilinde eğitime tabi tutulurlar.
(2) Uzmanların eğitim programlarına katılımlarını sağlamak üzere idareler tarafından gerekli tedbirler alınır.
(3) Uzmanların üst görevlere atanmalarında katıldıkları eğitimler ve aldıkları sertifikalar da dikkate alınır.

Kurumlar arası naklen geçiş
(1) İdarelerde uzman kadrolarına atandıktan sonra bu kadroda 657 sayılı Kanuna tabi olarak en az üç yıl süreyle görev yapanlar, kendilerinin isteği ve idarelerinin muvafakatıyla başka bir idarenin aynı unvanlı kadrolarına naklen atanabilirler.
Kaynaklar:
1- http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.11587&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=milli%20emlak

2- http://www.malihizmetler.org.tr/uploads/files/klavuz.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder