26 Mayıs 2011 Perşembe

BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DEVLET BÜTÇE UZMANLIĞI

Devlet Bütçe Uzmanlarının Görev ve Yetkileri
Devlet Bütçe Uzmanları, 2996 sayılı Bakanlık Kuruluş Yasasının 7 nci maddesi ile Genel Müdürlüğe verilmiş olan görevlerin ve 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Yasayı değiştiren 31/7/1970 tarihli ve 1327 sayılı Yasanın 92 nci maddesinde belirtilen işlevlerin yerine getirilmesi için aşağıdaki görev ve yetkilere sahiptir.
a) Genel Bütçe kapsamına giren Dairelerle, Katma Bütçeli İdarelerin bütçelerinin hazırlanması ve uygulanmasına ilişkin Genel Müdürlüğü ilgilendiren her türlü işlemleri yapmak ve bunlarla ilgili belgeleri incelemek,
b) Kurumlarda kadro ve ödenek talepleri ile ilişkili her türlü inceleme yapmak, hizmet programlarının verimlilik ve etkinlik analizlerini yaparak hizmet ödenek ilişkilerini saptamak,
c) Bütçeleme tekniklerinin geliştirilmesi ve bütçe politikasının oluşturulması için Genel Müdürlük ve ilgili Kuruluşlarda araştırma ve incelemeler yaparak gerçekçi bir uygulamaya ışık tutucu raporlar hazırlamak,
d) Kurumların personel yasaları gereğince yapacakları kadro, yan ödeme, sözleşmeli personel ve diğer tüm özlük haklarına ilişkin istemlerini Beş Yıllık Kalkınma Planı, Yıllık Program, gider yasaları ile bütçe teknikleri açısından ve belgeler üzerinden incelemek,
e) Kurumlarda istihdam politikası ve hizmet programları açısından organizasyon ve metod çalışmaları ve kadro analizleri yapmak,
f) Bütçe Gerekçesi’nin hazırlanması için gerekli olan çalışmalara katılmak,
g) Giderlere ilişkin yasa tasarısı ve teklifleri ile tüzük, yönetmelik ve kararname taslakları hakkında bütçe politikası açısından görüş bildirmek,
h) Genel Müdürlükçe verilen diğer görevleri yerine getirmek.
Görevlendirme
Devlet Bütçe Uzmanları 3 üncü maddede sayılan görevleri yerine getirmek üzere Kurumlarda yapacakları inceleme ve araştırmalar için Genel Müdür tarafından görevlendirilirler.
Giriş Sınavları
Sınava Katılma Şartları
Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığı seçme sınavına katılabilmek için,
a) Devlet Memurları Kanununda belirtilen Devlet memuru olma koşullarına haiz olmak,
b) Yazılı sınavın yapılacağı yılın ocak ayı başında 35 yaşını doldurmamış olmak,
c) Ekonomi, Maliye, Hukuk, İdare ve İşletme dallarında en az 4 yıllık yüksek öğrenim görmüş olmak gereklidir.
Sınav Kurulu
Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığı giriş sınavı bir sınav kurulu tarafından yapılır. Sınav Kurulu, Genel Müdür Başkanlığında, Genel Müdür tarafından önerilen ve Bakanlık Makamınca onaylanan iki Genel Müdür Başyardımcısı ya da Yardımcısı ve iki Devlet Bütçe Uzmanından oluşur.
Yazılı ve Sözlü Sınavlar
Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığı giriş sınavları önce yazılı sonra sözlü olarak iki aşamada yapılır. Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava alınmazlar.
Sınav Sorularının Hazırlanması
Yazılı sınav soruları, sınav kurulu tarafından sınav konularına göre ayrı ayrı hazırlanır. Soru kağıtları kurul üyeleri tarafından imzalanarak mühürlü zarflar içerisinde Sınav Kurulu Başkanına verilir.
Yazılı sınav soru kağıtlarında sınav süresi de belirtilir.
Yazılı Sınavlar
Yazılı sınavlarda, ad yazılan yeri kapanabilir özel cevap kağıtları kullanılır. Cevap kağıtları sınav süresi sonunda toplanarak, sınava katılan adayların kimliklerini belirleyen tutanak ile birlikte bir zarfa konulup sınav kurulu başkanına verilir.
Yazılı sınavlar sınav kurulu tarafından görevlendirilen Devlet Bütçe Uzmanlarının, gözetiminde yapılır.
Sınav Kağıtlarının Değerlendirilmesi
Sınav Kurulu, sınav kağıtlarını değerlendirmek üzere üye tam sayısıyla toplanır. Cevap kağıtlarının bulunduğu kapalı zarf açılır ve cevap kağıtları numaralanır. Her cevap kağıdı en az üç kurul üyesi tarafından okunarak değerlendirilir. Kurul üyelerince verilen notların aritmetik ortalaması alınır. Cevap kağıtlarının son değerlendirme notu, kağıtların numaralarının yer aldığı cetvele yazılır. Tüm cevap kağıtlarının değerlendirilmesinden sonra, kağıtların ad yazılı kısımları açılır. Adayların isimleri, cevap kağıdı numarasına göre değerlendirme notunun yer aldığı cetvelin ilgili sütununa geçirilir.
Yazılı sınav sonuçları, sınav gününü izleyen en geç iki ay içinde sınava katılanların adreslerine taahhütlü olarak gönderilir.
Sınavı kazananların isim listesi, ayrıca Genel Müdürlüğün uygun bir yerindeki duyuru tahtasına asılarak duyurulur.
Sözlü Sınavlar
Yazılı sınavı kazananlara sınav sonuçları ile birlikte, sözlü sınavın yapılacağı yer, gün ve saat bildirilir.
Sözlü sınavda, yazılı sınav konularındaki bilgi yanında adayların,
a) Kavrayışları,
b) Anlatım yetenekleri,
c) Davranışları,
d) Temsil yetenekleri de dikkate alınır.
Sözlü sınavda değerlendirme, sınav kurulunun her üyesince ayrı ayrı yapılır ve Madde 18 deki gibi ortalama alınır.
Değerlendirme
Sözlü sınavların bitiminden sonra sınav kurulu yazılı ve sözlü  sınav sonuçlarını bir arada değerlendirerek bir sıralama yapar. Bu yönetmeliğin ilgili hükümlerine göre başarılı olanlardan kadro olanakları ve Genel Müdürlüğün gereksinmelerine göre belirlenmiş sayıda aday, Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavını Kazananlar Listesi’ne alınır.
Sınav Sonuçları
Sınav sonuçları sözlü sınava katılan tüm adaylara taahhütlü olarak duyurulur.
Sınavı kazananların Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığına atanmaları için atama işlemlerinin yapılmasına ilişkin olarak belirtilen süre içinde Genel Müdürlüğe başvurmaları gereklidir.Atama işlemlerinin yapılması için kendilerine bildirilen  süre içinde Genel Müdürlüğe başvurmayan yada geçerli bir özrü olduğunu bildirmeyen kişilerin atama işlemleri, sürenin bitiminden sonra yapılmaz.
Sınavı Kazanamayanlar
Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığı sınavında iki kez başarılı olamayanlar, üçüncü kez sınava giremezler.
Sınav Konuları
Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığı sınavları aşağıdaki konularda düzenlenir.
I- EKONOMİ
A- Kuramsal Ekonomi (Makro, Mikro, Ekonomi Politikası).
B- Para-Kredi.
C- Uluslararası Ekonomik İlişkiler ve Kuruluşlar.
II- MALİYE
A- Kuramsal Maliye (Kamu Gelirleri, Kamu Harcamaları, Maliye Politikası).
B- Bütçe ve Bütçe Politikası (Türk Bütçe Sistemi).
C- Türk Vergi Hukuku ve Gider Yasalarının esasları.
III- HUKUK
A- Anayasa Hukuku
B-  Medeni Hukuk (Aile Hukuku Dışında)
C-Borçlar Hukuku ( Genel Esaslar)
D- Kamu Hukuku (Genel Esaslar)
IV- MATAMATİK-İSTATİSTİK
V- YABANCI DİL (İngilizce, Fransızca, Almanca yada geçerli olan bir diğer dil)
Sınav Notları
Yazılı sınav soruları, I ve II konu grupları için 25 er puan; III ve IV konu grupları için 20 şer puan; V konu grubu için 10 puan olmak üzere toplam 100 puana göre düzenlenir.
Değerlendirme sonucunda 70 puan ve üzeri başarılı olarak nitelenir. Sözlü sınav değerlendirmesi Yönetmeliğin 19. maddesinde belirtilen ölçülere göre yapılır.
Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığı
Devlet Bütçe Uzman Yardımcılığına giriş sınavında başarılı olanlar, Genel Müdürün önerisi ve Bakan Onayı ile Devlet Bütçe Uzman Yardımcısı kadrosuna atanırlar.
 Devlet Bütçe Uzman Yardımcılarının Çalışma Düzeni
Devlet Bütçe Uzman Yardımcıları, Devlet Bütçe Uzmanları ile birlikte ve onların gözetiminde çalışırlar.
Devlet Bütçe Uzmanlığı
Devlet Bütçe Uzman Yardımcıları 3 yıllık çalışma süreleri sonunda Yeterlik Sınavına alınırlar. Yeterlik Sınavı, Yeterlik Seçmesi ve Mesleki Sınav olarak iki aşamada yapılır.
Yeterlik Seçmesi, Devlet Bütçe Uzman Yardımcısının bilimsel bir araştırma yapması ve araştırma raporunu 14. maddede belirtilen Sınav Kurulu önünde savunmasıdır. Araştırmanın konusu, ilgili Genel Müdür Yardımcısı, Genel Müdür ve aday tarafından ortaklaşa saptanır. Araştırma konusu sınav gününden en az 6 ay önce belirlenir. Araştırma raporu sınav gününden en az 3 hafta önce sınav kurulu üyelerine dağıtılır.
Sınav Kurulu araştırmayı 3 hafta içinde değerlendirir. Bu değerlendirmede başarılı ise, aday araştırmasını Sınav Kurulu önünde savunur. Sözlü savunma Devlet Bütçe Uzmanlarına açıktır.
Yeterlik Seçmesinde başarılı olan Devlet Bütçe Uzman Yardımcıları ayrıca mesleki konularda yazılı olarak Mesleki sınava tabi tutulurlar.
Yeterlik Sınavını başarı ile tamamlayan Devlet Bütçe Uzman Yardımcıları Genel Müdürün önerisi üzerine Bakan onayı ile Devlet Bütçe Uzmanlığına atanırlar.
Devlet Bütçe Uzman Yardımcıları en çok iki kez Yeterlik Sınavına girebilirler.

Kaynak:http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.5741&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=devlet%20bütçe%20uzman

Kurumun sınavına KPSS P56 puan türü ile başvuru yapılmaktadır.
GY:0,2   GK:0,1   HU:0,15   İKT:0,15   MLY:0,15    MUH:0,10   İST:0,05    YD:0,1
(2010’da yapılan
KPSSP 56 puan türünden en az 75 puan istenmiş). Giriş sınavı KLASİK şekilde yapılmaktadır. 4 alan dersinden 5 şer soru ve İngilizceden çeviri metni sorulmaktadır. Klasik sınav soru örnekleri için:

25 Mayıs 2011 Çarşamba

ÖZEL SEKTÖRDE İÇ DENETÇİLİK SERTİFİKA PROGRAMLARI

 
İç denetim mesleğinin uluslararası geçerliliği bulunan, IIA tarafından verilen ve Türkiye İç Denetim Enstitüsü (TİDE) aracılığıyla Türkiye’den de sınavlarına girilebilen unvan sertifikaları Sertifikalı İç Denetçi (CIA), Sertifikalı Mali Hizmetler Denetçisi (CFSA), Sertifikalı Kamu Denetçisi (CGAP) ve Sertifikalı Kontrol Özdeğerlendirme Uzmanı (CCSA)'dır.
Her şeyden önce belirtilmeli ki gerek CIA, gerekse de CFSA, CGAP ve CCSA “eğitim sertifikaları" değil uluslararası geçerliliği olan "unvan sertifikaları"dır. Unvan sertifikalarında söz konusu olan; eğitim, tecrübe, karakter ve sınavda başarı gibi şartlar yerine getirildikten sonra ispatladığınız yetkinliğinizi unvan olarak isminizin yanında taşıma yetkisinin size verilmesidir.
Uluslararası İç Denetim Enstitüsü (IIA), iç denetim uzmanlarına bilgi ve profesyonelliklerini göstermek için “Sertifikalı İç Denetçi” (CIA) olmaya davet etmektedir.
CIA unvanı, bu işe girişen herkese eğitim fırsatı sağlamaktadır. Ne kadar uzun süredir iç denetçi olarak çalışsanız ya da yönetici adayı olsanız bile, bu sınava hazırlanırken edineceğiniz bilgi ve beceriler kariyerinizde yükselmenize yardımcı olacaktır.
Örgütlü risk yönetiminden ve teknolojik risklerden haberdar olmak, beceri ve bilgilerinizi arttırmak, diğer ülkelerdeki farklı uygulamaları bilmek, CIA sınavının size kazandıracaklarından yalnızca birkaçıdır.
Bugün itibarıyla Dünya’daki 50.000’den fazla profesyonel denetçi bu unvana sahiptir.
TİDE, ülkemiz denetçilerinin de iç denetimde uluslararası CIA unvanına sahip olunabilmesi için gerekli organizasyonları Türkiye'de yapmaktadır. 2008 yılından itibaren CIA sertifikasyon sınavlarında, Bilgisayar Destekli Sınav (BDS) sistemi uygulamasına geçilmiştir. Sınavlar ülkemizde Türkçe olarak da yapılmakta ve 4 bölümden oluşmaktadır. Her bölümde 100 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan ve 2 saat 45 dakika süren bir test yer almaktadır.
Küresel olarak bir iç denetçinin sahip olması gereken bilgi, yetenek ve yetkinlikleri daha iyi tanımlayıp değerlendirebilecek şekilde geliştirilmiş olan genel bilgi tabanı (Common Body of Knowledge) sınav sorularının konularına temel oluşturmaktadır.
Ana müfredat (core syllabus) olarak kabul edilen Bölüm I, II ve III kurumsal yönetişim (corporate governance) ve risk konularına odaklanmakta Uluslararası Mesleki Uygulama Çerçevesi’ne ilişkin sorulara da yer verilmektedir. Ayrıca, çeşitli muhasebe ve finans konuları da ana müfredat içinde yer almaktadır.
Sertifikasyon için Bölüm I, II ve III’e ek olarak ya denetimle ilgili özel bir alanda bilgili ve yetkin olmak (SMMM, YMM, CISA, CCSA, CFSA, CGAP v.b. olmak gibi) ya_da genel işletme ve yönetim konularındaki Bölüm IV sınavını vermek gerekmektedir. Bölüm IV sınavının içeriği genel işletme konularında iç denetçilerden beklenen yetkinlikler ve bilgiler ile ilgili yapılan araştırma sonuçlarına göre şekillenmektedir.
Sınavlardaki konular sadece farkındalık (awerness) ve yetkinlik (proficiency) açısından test edilmektedir. Her sınavda bazı puansız sorulara yer verilmiş olup, tek amaç bu soruların zorluklarını belirlemektir. Söz konusu sorular sınav notunuza etki etmez. Değerlendirme dışı olan sorular hariç tüm sorular eşit ağırlıklı olarak değerlendirilmekte ve 600 (not aralığı 250-750 olarak verilmektedir) alanlar başarılı sayılmaktadır (yaklaşık %75 başarıya denk gelmektedir).
Bu sınavlara yönelik "CIA Hazırlık Kursu" adı altında bir eğitim, Türkiye'de TİDE tarafından organize edilmektedir. Eğitime ilişkin duyurular TİDE üyelerine e-posta aracılığı ile bildirilmekte, ayrıca www.tide.org.tr sayfasında da ilan edilmektedir. Eğitim genelde 4 kısım halinde yapılmakta olup eğitim aracı olarak genelde Gleim'in çalışma kitapları kullanılmaktadır. Eğitimlerle ilgili kesin durum eğitimler başlamadan önce belli olmakta ve katılımcılara duyurulmaktadır.
CIA olabilmek için 4 kısımdan oluşan sınavların her birinden başarılı olmak gerekmektedir. Yukarıda bahsedilen sertifika sahipleri sınavın 4. kısmından muaf oldukları için sınavın ilk 3 kısmında başarılı olmaları yeterli olmaktadır. Sınavları geçmek sertifikasyon için gerekli ama yeterli değildir. CIA unvanını alabilmek için sınavları başarılı olarak tamamlamaya ek olarak;
·  Üniversite lisans derecesi,
·  24 aylık denetim tecrübesi (iç kontrol, dış denetim, kalite güvence kontrolü, uygunluk denetimi gibi konularda yüksek lisans derecesi 12 aylık tecrübe yerine sayılmaktadır).
·  CIA olan biri ya da adayın amiri tarafından verilecek referans yazısı (referans yazısı örneğine buradan erişebilirsiniz)
·  Etik Kuralları’nın kabul edilmesi (Code of Ethics) gerekmektedir.
Sertifikayı aldıktan sonra sürekli mesleki gelişim yükümlülüğünün yerine getirilmesi (CPE credit requirement) sertifikanın devamlılığı için gerekli koşuldur.
CIA ile ilgili daha detaylı bilgiye http://www.theiia.org/ sitesinin "certification" başlığı altındaki bölümden erişilebilmektedir. Sertifikasyon ile ilgili her türlü soru ve talepleriniz için sertifikasyon@tide.org.tr adresinden veya TİDE'nin 212-2125525 no’lu telefonundan bilgi alınabilir.
CIA sınavı ile ilgili broşürü Formlar sayfasından edinebilirsiniz.

CIA KABUL KOŞULLARI

Eğitim Düzeyi:
CIA adaylarının, akredite olmuş ve üniversite düzeyinde bir öğretim kurumundan alınmış bir lisans diplomasına veya onun eğitim düzeyi açısından muadiline sahip olmaları gerekmektedir.
Herhangi bir akademik diploma kazandırmayan mesleki eğitim kurslarına katılmak ve iş deneyimine sahip olmak, gereken diplomanın yerini alamaz. IIA, sadece uygun bir uluslararası mesleki statüye sahip olan adayların ya da akredite olmuş ve üniversite düzeyinde bir öğretim kurumundan diploma almak için gereken öğretim süresinin yüzde 90’dan fazlasını tamamlamış bulunan adayların eğitim denklik müracaatlarını inceleyecek ve değerlendirecektir.
Bir üniversite lisans diploması bulunmayan ve eğitim düzeylerinin veya mesleki statülerinin denkliğinden emin olmayan adaylar, eğitim düzeyi /mesleki statüleriyle ilgili bilgileri sunmalı ve Yönetim Kurulu’nun denklik incelemesi yapmasını talep ettikleri bir kapak sayfası göndermelidirler. Verilen bilgiler, Yönetim Kurulu’nun denklik incelemesi yapabilmesi için yeterince detaylı olmalıdır.
Müracaat edenlerin eğitim denklikleri tespit edilene kadar, sınav için kayıtları yapılmayacaktır. Müracaat formunun ve denklik talebinin ibrazından itibaren dört hafta içinde denklik/kayıt durumu hakkında herhangi bir ihbar almayan adaylar, sınava kabul edilip edilmediklerini öğrenmek için TİDE’yle temas kurmalıdırlar.
Not: Bir üniversite lisans diploması yerine sunulan eğitim düzeyinin kabul edilebilir olup olmadığı konusunda nihai karar yetkisi Yönetim Kurulu’na (IIA Board of Regents) aittir.
Karakter Referansı:
CIA adayları, yüksek ahlâki ve profesyonel niteliklere sahip olmalı ve bir CIA’den, başka bir IIA sertifikasına sahip bir kişiden, adayın âmirinden veya adayın eğitim aldığı en son eğitim kurumundaki öğretim görevlisinden alınmış bir karakter referansı sunmalıdırlar.
Etik Kuralları:
CIA’ler ve CIA adayları IIA’in belirlediği Etik Kuralları’na uymayı kabul ve taahhüt etmelidirler. (Etik Kuralları’nı bilgisayarınıza indirmek için tıklayın)
Mesleki Deneyim:
Adayların CIA sertifikası almadan önce iç denetim mesleğinde en az 24 ay deneyime veya muadiline (denk mesleki deneyim) sahip olması gerekir. Bu koşula uyan adaylar, deneyimlerini tevsik eden belgeleri müracaat formuyla birlikte göndermeli veya daha sonra bu koşul yerine getirildiğinde sunmalıdırlar. Mesleki deneyimi tevsik eden belgelerin müracaat formuyla birlikte sunulması, aday sınavı geçtikten sonra sertifikayı alma sürecini hızlandırır.
·  Denk mesleki deneyim terimi, dış denetim, kalite güvencesi, uyum ve iç kontrol de dahil denetim/ değerlendirme disiplinlerinde deneyim anlamına gelir.
·  Yüksek lisans derecesi ya da ilgili mesleklerde (muhasebe, hukuk veya finans gibi) iş deneyimine sahip olmak bir yıllık deneyim yerine kabul edilebilir.
·  İş deneyiminin bir CIA, başka bir IIA sertifikasına sahip bir kişi veya adayın âmiri tarafından onaylanması gerekir (Form için tıklayın). Eski iş deneyimi kişinin işe alınması sırasında teyit edilmişse, adayın eski iş deneyimi onun şimdiki âmiri tarafından da onaylanabilir.
·  Adaylar bu mesleki deneyim koşulunu yerine getirmeden önce de CIA sınavına girebilirler, fakat programla ilgili bütün koşulları yerine getirene kadar sertifika alamazlar.
Sınava başvurmak için tıklayınız.

SINAV KAPSAMI

CIA Sınavı 4 bölümden oluşur. Her bölüm çoktan seçmeli 100 soru içerir ve süresi 2 saat 45 dakikadır. Aşağıda sınav bölümleri ve her bölümde sorulan soruların konu dağılımları verilmiştir.
Bölüm I - İç Denetim Birimi’nin Yönetişim, Risk ve Kontrol Konularında Rolü
IIA'in Nitelik Standartlarına Uygunluk (%15-25)
İç Denetim Faaliyetinin Önceliklerini Belirlemek Amacına Yönelik Bir Risk-Bazlı Plan
 Hazırlamak (%15-25)
İç Denetim Faaliyetinin Kurumsal Yönetişimde Oynadığı Rolü Anlamak ve Kavramak (%10-20)
Diğer İç Denetim Görevleri ve Sorumluluklarını Yerine Getirmek (%0-10)
Yönetişim, Risk ve Kontrol Bilgisinin Unsurları (%15-25)
Görevleri Planlamak (%15-25)
Bölüm II - İç Denetim Görevinin Yürütülmesi
Görevleri İfa Etmek (%25-35)
Özel Görevleri İfa Etmek (%25-35)
Görev Sonuçlarını İzlemek (%5-15)
Suiistimal Bilgisi Unsurları (%5-15)
Görev Araçları (%15-25)
Bölüm III - İş Analizi ve Bilgi Teknolojisi
İş Süreçleri (%15-25)
Mali Muhasebe ve Finans (%15-25)
Yönetim Muhasebesi (%10-20)
Düzenleyici Kurallar, Hukuk ve Ekonomi (%5-15)
Bilgi Teknolojisi (%30-40)
Bölüm IV - İş Yönetim Becerileri
Stratejik Yönetim (%20-30)
Küresel İş Ortamları (%15-25)
Örgütsel Davranış (%20-30)
Yönetim Becerileri (%20-30)
Müzakere (%5-15)

CIA HAZIRLIK SÜRECİ

CIA Sınavına Hazırlanma Sürecine İlişkin Sorular
CIA sınavına hangi kaynaklardan çalışabilirim?
CIA sınavı katılımcıları ağırlıklı olarak en faydalı kaynağın www.gleim.com adresinden temin edilebilecek her bölüm için 1 adet olmak üzere 4 kitaptan oluşan CIA Review serisi olduğunu ifade etmektedirler. Kaynakla birlikte yaklaşık 4000 soru içeren açıklamalı soru CD’sinin de son derece faydalı olduğu yine katılımcılar tarafından ifade edilmektedir. Her iki kaynak da İngilizcedir.
CIA sınavına hazırlık için Türkçe kaynak bulunmakta mıdır?
Sınav için maalesef yeterli Türkçe kaynak bulunmamaktadır. Ancak her iç denetçi adayında bulunması gerektiği düşündüğümüz "Uluslararası İç Denetim Standartları; Uluslararası Mesleki Uygulama Çerçevesi" kitabı (Kırmızı Kitap) sınava ön hazırlık açısından son derece faydalıdır. Söz konusu kitabın siparişi TİDE’den verilebilir.

ÖRNEK SORULAR

Aşağıdaki link'lerde CIA sınavının her bölümüne ait 100'er soruluk örnek sınavlar ve cevaplarının bulunduğu MS Word dosyaları mevcuttur. Bu dosyalardaki bilgilerin her hakkı saklıdır ve TİDE'ye aittir. Bu nedenle dosya içeriklerini şahsi kullanımınız dışında başkaları ile paylaşmanız, çoğaltmanız, dağıtmanız v.b. davranışlar kesinlikle uygun bulunmayacaktır.

Kontrol Özdeğerlendirme Uzmanlığı Sertifikası

CCSA PROGRAMININ NİTELİĞİ

CCSA sertifikasyon programı, Uluslararası İç Denetim Enstitüsü (IIA) tarafından özellikle CSA (Kontrol Özdeğerlendirme) uygulayıcıları için geliştirilmiştir.
Bu sertifikasyon programı :
·  Başarılı CSA uygulayıcıları için gerekli yeteneklerin belirlenmesine yardımcı olur,
·  Adayların CSA'i ne seviyede kavradıklarını ölçer,
·  CSA uygulamasının başlatılması için kullanılabilecek bir kılavuz niteliğindedir.
Yeni veya tecrübeli bir CSA uygulayıcısı olmanıza bakmaksızın, elde edeceğiniz CCSA sertifikası aşağıda belirtilenler de dahil size bir çok fayda sağlayacaktır:
·  CSA uygulamalarına bir temel oluşturulması,
·  CSA'deki yeterliliğinizin, deneyim ve eğitiminizin göstergesi,
·  Yönetim ve müşteriler (iç ya da dış) nezdinde güvenilirliğinizin artması,
·  Yeni kariyer ve yükselme fırsatları için değerinizi artırması.
Deneyim düzeyi ne olursa olsun tüm katılımcılar bu programdan faydalanabilirler. Risk ve kontrol modelleri alanlarında gereken bilgileri edinmeleri bile, uygulayıcılara CSA'i en etkin şekilde kullanmalarına yardım edecek önemli kavramlarla karşılaşmalarına neden olmaktadır.

CCSA SINAVI

Sınav 125 çoktan seçmeli sorudan oluşan bir test olarak tek oturumda yapılmaktadır. Yaklaşık sınav süresi 3 saat olup tüm dünya ile aynı zamanda, ingilizce olarak verilmektedir. Testte yer alan soruların bir kısmı değerlendirme dışı olup sadece sonraki sınavlarda sorulması olası soruları belirlemek için araştırma amacıyla sorulmuş sorulardır. Hangi soruların bu türden olduğu belli olmadığından adayların tüm soruları yanıtlaması gerekmektedir. Sınav soruları açıklanmadığı için, adayların soruları hiç bir şekilde açıklamaması ve sınav kitapçıklarının sınav bitiminde teslim etmesi gerekmektedir. Sınav içeriği aşağıdaki konuları kapsamaktadır:
CSA Temelleri (% 5-10)
CSA Programının Bütünleştirilmesi (%15-25)
CSA Sürecinin Elemanları (%15-25)
İş Hedefleri / Organizasyonel Performans (%10-15)
Risk Belirleme ve Değerlendirme (%15-20)
Kontrol Kuramı ve Uygulaması (%20-25)

CCSA PROGRAMININ GEREKLERİ VE ŞARTLARI

Kontrol Özdeğerlendirme Uzmanlığı (CCSA) adayları, bu sertifikaya hak kazanmak için CCSA sınavını geçmenin yanında eğitim, karakter, iş tecrübesi, fasilitasyon eğitimi veya fasilitasyon tecrübesi konularında bazı gerekleri yerine getirmelidir.
Eğitim
CCSA adayları 4 yıllık üniversite (lisans) mezuniyetine veya dengine sahip olmalıdır. 3 yıllık bir iş tecrübesiyle birlikte YÖK'ün onayladığı veya denklik verdiği 2 yıllık ön lisans programı mezuniyeti, lisans mezuniyetine denk kabul edilmektedir.
Diploma veya not dökümlerinin (transkript) sınav müracaat formuyla birlikte TİDE Merkez ofisine iletilmesi sınava kabul edilmenin bir şartıdır.
Karakter Referansı
CCSA adaylarının yüksek bir ahlâkî ve meslekî karaktere sahip olmaları beklenir. Bunu tevsik eden 'karakter referans formu', IIA'in sertifikalarından (CCSA, CIA, CGAP, CFSA) birine sahip olan bir kişi veya adayın âmiri tarafından imzalanmalıdır. Adayın âmirinin IIA sertifikalarından birine sahip olması şartı aranmamaktadır. Adayın âmiri, mevcut veya geçmişteki yöneticilerinden biri olabilir.
Örneği sitede mevcut olan karakter referans formunun sınav müracaat formuyla birlikte TİDE Merkez ofisine iletilmesi sınava kabul edilmenin bir şartıdır.
İş Tecrübesi
CCSA adayları, kontrol ile ilgili en az 1 yıllık iş tecrübesine sahip olmalıdır. Kontrolle ilgili işler, kontrol özdeğerlendirme (CSA), kalite güvence, risk yönetimi, çevre denetimi, denetim gibi konuları içine alır. İş tecrübesi IIA'in sertifikalarından (CCSA, CIA, CGAP, CFSA) birine sahip olan bir kişi veya adayın âmiri tarafından yazılı olarak alınacak bir beyanla teyit edilmelidir. Bu iş tecrübesini tevsik edecek SSK kayıtları, Emekli Sandığı Kayıtları ve diğer ispatlayıcı belgeler de kabul edilir.
İş tecrübesini tevsik eden belgelerin müracaat formuyla veya başvurudan sonra TİDE Merkez ofisine iletilmesi sınava girmenin bir şartı olmayıp sertifikayı almanın bir şartıdır.
Fasilitasyon Eğitimi/Fasilitasyon Tecrübesi
CCSA adayları, en az 7 saatlik uygun bir fasilitasyon tecrübesine veya en az 14 saatlik bir fasilitasyon eğitimine sahip olmalıdır. Söz konusu eğitim veya tecrübenin "uygun" kabul edilebilmesi için, fasilitasyon onay formundaki şartların yerine getirilmesi gerekir.
Fasilitasyon onay formunun müracaat formuyla veya başvurudan sonra TİDE Merkez ofisine iletilmesi sınava girmenin bir şartı olmayıp sertifikayı almanın bir şartıdır.
CIA, CGAP, CFSA'lerin İmtiyazı
Daha önceden IIA'in diğer üç sertifikasından birini almış olan CCSA adaylarının, yukarıda sayılan eğitim, karakter referansı ve iş tecrübesi kıstaslarını yerine getirdiği kabul edilir. Bu kişilerin sadece yukarıda sayılan fasilitasyon onay formunu, sınava girmeden önce sınav müracaat formuyla veya sınavdan sonra göndermeleri yeterlidir.
CCSA broşürünü ve sınav başvuru formunu buradan indirebilirsiniz.
Sınav tarihlerine ve ücretlerine buradan ulaşabilirsiniz.
Daha ayrıntılı bilgileri www.theiia.org adresinde bulabilirsiniz.

CGAP (Certified Government Auditing Professional)
CGAP Sertifika programı (Sertifikalı Kamu Denetçisi - Certified Government Auditing Professional), IIA tarafından özellikle kamu kuruluşlarında denetim görevi yapan profesyoneller için geliştirilmiş bir programdır. Bu program için verilen sınavlar, özelikle kamu kurumlarında denetim yapanlara özgü bilgi ve becerileri sınamaktadır: fon muhasebesi, kamu yararına yapılan transfer harcamaları, yasal gözetim gibi. Programın geniş kapsamı, kamu hizmetlerinin geliştirilmesinde ve kamuya hesap verilebilirlikle ilgili iç denetçinin rolünü vurgulamaktadır.
Yeni düzenlenen haliyle CGAP sınavı, ana içeriği INTOSAI kamu denetim standartlarını temel alan sorulardan oluşmaktadır. Sınav, kamu denetim uygulama ve standartları ile ilgili aşağıdaki 4 alandan sorulacak 125 çoktan seçmeli sorudan oluşacaktır:
Standartlar, Yönetişim, Risk ve Kontrol çerçevesi (% 10-20)
 Kamu denetim uygulamaları (% 35-45)
Kamu denetim becerileri ve teknikleri (%20-25)
Kamu denetim ortamı (çevresi) (% 20-25)
Ek olarak, uluslararası iç denetim standartları ve uluslararası mesleki uygulama çerçevesi de sınav dahilinde test edilen konular arasında yer almaktadır. Sınav aynı metinde soruların Türkçe ve İngilizcesi yan yana verilerek yapılmaktadır.

CGAP sertifikası:
·  Sizin yeteneğinizin ve adanmış profesyonelliğinizin göstergesidir
·  Diğerlerinden farkınızı ortaya koyar
·  Kişisel bir başarı tatmini sağlar
·  Kariyerinizde ilerleme ve gelişme için sağlam bir temel oluşturur
·  CIA sertifikasyonu sınavının 4. Bölümünden muaf olmanızı sağlar
·  CGAP Broşürünü ve Başvuru Formunu buradan indirebilirsiniz.
·  Sınav tarihlerine ve ücretlerine buradan ulaşabilirsiniz.
·  Daha detaylı bilgiyi www.theiia.org adresinde bulabilirsiniz.

CFSA Sertifika programı (Sertifikalı Finansal Hizmetler Denetçisi)
Uluslararası İç Denetim Enstitüsü (IIA), şimdi her zaman olduğundan daha fazla finansal hizmetler ile ilgili sektörlerde çalışan denetim profesyonellerinin ihtiyaçlarına odaklanmış durumdadır. CFSA Sertifika programı (Sertifikalı Finansal Hizmetler Denetçisi) (Certified Financial Services Auditor), IIA tarafından özellikle bankacılık, sigortacılık ve menkul kıymetler ile ilgili finansal hizmet kuruluşlarında denetim görevi yapan profesyoneller için geliştirilen bir programdır.
CFSA sınavı adayların seçimine göre aşağıda belirtilen üç finansal hizmet kategorisinden birine göre hazırlanmış formatta sunulacaktır:
·  Bankacılık,
·  Sigortacılık,
·  Menkul Kıymetler.
CFSA sınavı, ana içeriği temel finansal hizmet denetim uygulama ve standartları ile ilgili aşağıdaki 4 alandan sorulacak 100 çoktan seçmeli sorudan oluşmaktadır:
Finansal Hizmetler Denetimi (25-35% - Yetkinlik)
Finansal Hizmet Ürünleri Denetimi (25-35% - Yetkinlik)
Finansal Hizmet Süreçleri Denetimi (25-35% Yetkinlik)
Yasal Çerçeve (10-20% - Farkındalık)
Ek olarak, adayların seçimine göre bankacılık, sigortacılık ve menkul kıymetler konularından birindeki yetkinliği ölçmeye yönelik 25 çoktan seçmeli soru olacaktır. CFSA adayı sınav için bu üç alandan sadece birini seçebilir. Sınav, ülkemizde ingilizce olarak verilmektedir.
CFSA sertifikası:
·  Sizin yeteneğinizin ve adanmış profesyonelliğinizin göstergesidir
·  Diğerlerinden farkınızı ortaya koyar
·  Kişisel bir başarı tatmini sağlar
·  Kariyerinizde ilerleme ve gelişme için sağlam bir temel oluşturur
·  CIA sertifikasyonu sınavının 4. Bölümünden muaf olmanızı sağlar
CFSA Broşürünü ve Başvuru Formunu buradan indirebilirsiniz.
Herhangi bir soru için : sertifikasyon@tide.org.tr adresine mail atabilirsiniz.
Sınav tarihlerine ve ücretlerine buradan ulaşabilirsiniz.
Daha fazla detaylı bilgiyi www.theiia.org adresinde bulabilirsiniz.
Kaynak: http://www.tide.org.tr/page.aspx?nm=anasayfa
Kamuda da 5018 sayılı Kanun kapsamında iç denetçi olabilecek nitelikte bulunan iç denetçi adayları için Uluslararası geçerliliği olan CIA (Certified Internal Auditor), CISA (Certified Information System Auditor), CCSA (Certified Control Self Assessment) ve CGAP (Certified Government Auditing Professional) sertifikalardan birini almış olanlar, aday belirleme sınavından muaf olup, İç Denetim Koordinasyon Kurulu’na Kurula gerekli belgelerini göndererek iç denetçi eğitimine katılırlar.


Ayrıca Bahçeşehir Ünivesitesi Sürekli Eğitim Merkezi de (BÜSEM) İç denetçilik mesleğine ilgi duyan, bu alanda kariyer yapmak isteyen lisans öğrenimini tamamlamış kişiler ile denetçi, iç denetçi, müfettiş, kontrolör, iç kontrol uzmanı, iç denetim uzmanı, denetmen, risk yöneticileri ve mali kontrol uzmanları ve/ya müşterilerine iç denetim hizmetleri sunmak isteyen danışmanlar, SMMM ve YMM’ler. İç Denetim Uzmanlığı sertifika programı düzenlemektedir.


24 Mayıs 2011 Salı

T.C. ANAYASA MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI’NA RAPORTÖR YARDIMCISI ADAYI ALINACAKTIR

1- Anayasa Mahkemesi Başkanlığına aşağıdaki nitelikleri taşıyanlar arasından 45 kadro için Raportör Yardımcısı adayı alınacaktır. Aday adayları, yazılı ve mülakat sınavına tabi tutulacaktır.
Sınava katılacakların:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde yer alan genel şartları taşımaları,
b) Hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadî ve idari bilimler alanlarında en az dört yıllık yükseköğrenim yapmış veya bunlara denkliği kabul edilmiş yabancı öğretim kurumlarından mezun olmaları ya da yabancı bir hukuk fakültesini bitirip de Türkiye’deki hukuk fakülteleri programlarına göre eksik kalan derslerden sınava girip başarı belgesi almış bulunmaları,
c) 31 Ocak 2011 günü itibariyle lisans ve lisansüstü öğrenimini yapmış olanlar için 30, doktora öğrenimini tamamlamış olanları için 35 yaşını bitirmemiş olmaları,
d) KPSSP 103 puan türünden en az 75 puan almaları,
Şarttır.
2- Giriş sınavına katılmak isteyen aday adaylarının, Mahkemenin http://www.anayasa.gov.tr internet sitesinden temin edecekleri Giriş Sınavı Başvuru Formunu eksiksiz doldurmaları ve bu forma aşağıdaki belgeleri ekleyerek 15 Ağustos 2011 ile 16 Eylül 2011 tarihleri arasında Anayasa Mahkemesi Başkanlığına teslim etmeleri gerekmektedir. Postadaki gecikmeler dikkate alınmayacaktır.
Forma eklenecek belgeler şunlardır;
a) Sınava girecek olan adaylar başvuru ücretini; Akbank, T. Halk Bankası, T. Vakıflar Bankası, T.C. Ziraat Bankasının tüm şubeleri ve Akbank, T. Garanti Bankası, T. Halk Bankası, T. Vakıflar Bankası, T.C. Ziraat Bankasının internet bankacılığı aracılığıyla ÖSYM adına KDV dahil 50 TL yatırdıklarını gösteren banka dekontu,
b) Lisans ve varsa lisansüstü mezuniyet belgesinin onaylı örneği,
c) Yabancı üniversitelerden mezun olunması halinde denklik belgesi,
ç) Nüfus cüzdanının onaylı örneği,
d) İki adet vesikalık fotoğraf, (4.5x 6 cm.)
e) 2010 veya 2011 yılına ait KPSS sonuç belgesi,
f) Devlet memurluğuna engel bir sabıkasının bulunmadığına dair yazılı beyan,
g) Erkek adaylar için askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyan,
ğ) Sağlık açısından Devlet memurluğu görevini devamlı olarak yapmasına engel bir durumun bulunmadığına dair yazılı beyan.
Sınav sonuçlarının ilanından itibaren adayların üç ay içinde talep etmeleri halinde belgeleri iade edilecektir. Sınav ilanındaki başvuru koşullarını taşımadığı halde sınav ücretini yatıran adaylar ile başvurusu geçerli olup sınava girmeyen adayların sınav ücreti iade edilmeyecektir.
3- Adaylar, sınava girecekleri yer bilgisini gösteren giriş belgesini 24 Ekim 2011 günü saat 14.00’ten itibaren ÖSYM’nin http://ais.osym.gov.tr internet adresinden T.C. kimlik numarası ve aday şifresini girerek edineceklerdir. Adaylar şifrelerini, başvuru merkezlerine (Ortaöğretim Kurumu Müdürlükleri, ÖSYM Sınav Merkezi Yöneticilikleri ve ÖSYM Büroları) şahsen başvurarak ücreti karşılığı alacaklardır. Ayrıntılı bilgi ÖSYM’nin internet sayfasında bulunmaktadır. Sınava giriş belgesinin üzerinde adayın sınava gireceği merkez, bina, salon bilgileri ile adayın fotoğrafı bulunacaktır. Sınav için gerekli olan iki adet kurşunkalem, silgi, kalemtıraş, peçete ve şeker ÖSYM tarafından her bir aday için soru kitapçığı ile birlikte temin edilecektir. Tüm adaylar ÖSYM’nin internet sitesinde yayımlanan “Sınav Uygulamalarına İlişkin Güvenlik Tedbirleri”ne uymak zorundadır.
4- Yazılı sınav Ankara’da 30 Ekim 2011 Pazar günü 9.30’da ÖSYM tarafından test yöntemi ile yapılacaktır.
5- Sınavda adaylara, 100 sorudan oluşan Alan Bilgisi Testi uygulanacaktır.
Alan Bilgisi Testi: Anayasa Hukuku (%40), Usul Hukuku (%30) (Medeni Usul Hukuku, Ceza Usul Hukuku, İdari Usul Hukuku), İnsan Hakları Hukuku (%30) ile ilgili sorulardan oluşacaktır.
Değerlendirme doğru cevap sayısı üzerinden yapılacak, yanlış cevaplar dikkate alınmayacaktır. Sınav sonuçlarına, ÖSYM internet sitesinden yapılan duyuru tarihinden itibaren on gün içinde itiraz edilebilecektir.
100 tam puan üzerinden 70 ve daha fazla puan alanlar başarı sırasına konularak 45 adet kadro sayısının dört katı kadar aday adayı bu sınavda başarılı sayılarak mülakata çağrılacaktır. Son sıradaki aday adayı ile eşit puan alan aday adayları da mülakata girmeye hak kazanacaktır.
6- Mülakata katılmaya hak kazananlar ile mahkeme tarafından yapılacak mülakatın yeri ve zamanı Mahkemenin internet sitesinden ilan edilecektir.
7- Sınavlarla ilgili tereddüt edilen konular hakkında Anayasa Mahkemesi Genel Sekreterliğinden bilgi alınabilecektir.
8- Aday adaylarının sınavın başlama saatinden 30 dakika önce sınav yerlerinde hazır bulunmaları, sınava gelirken yanlarında sınava giriş belgesi ile nüfus cüzdanı veya sürücü belgesi gibi fotoğraflı ve onaylı özel bir kimlik belgesini bulundurmaları gerekmektedir.

ANAYASA MAHKEMESİ RAPORTÖR YARDIMCISI ADAYLIĞI GİRİŞ SINAVI YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Anayasa Mahkemesi raportör yardımcısı adaylığına giriş sınavı ile raportör yardımcısı adaylarının atanmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri, Anayasa Mahkemesi raportör yardımcısı aday adayları hakkında uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanunun 27 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday adayı: Anayasa Mahkemesi raportör yardımcısı adaylığı giriş sınavına başvuran kişiyi,
b) Başkan: Anayasa Mahkemesi Başkanını,
c) Başkanlık: Anayasa Mahkemesi Başkanlığını,
ç) Giriş Sınavı: Anayasa Mahkemesi Raportör Yardımcısı Adaylığı Giriş Sınavını,
d) Komisyon: Sınav Komisyonunu,
e) Kurul: Sınav Hazırlık Kurulunu,
f) Mahkeme: Anayasa Mahkemesini,
g) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
ğ) Raportör: Anayasa Mahkemesi raportörünü,
h) Raportör yardımcısı: Anayasa Mahkemesi raportör yardımcısını,
ı) Üye: Anayasa Mahkemesi üyesini,
ifade eder.       
İKİNCİ BÖLÜM
Raportör Yardımcısı Adaylığına Giriş
Raportör yardımcısı adaylığı
MADDE 5 – (1) Raportör yardımcılığına giriş aşaması, raportör yardımcısı adaylığıdır. Raportör yardımcısı adaylığına atanabilmek için bu Yönetmelikte öngörülen giriş sınavında başarılı olmak şarttır.
Giriş sınavı ve şartları
MADDE 6 – (1) Raportör yardımcısı adaylığına giriş sınavı, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Başkanlıkça uygun görülecek zamanlarda yazılı sınav ve mülakat olmak üzere iki aşamada yapılır.
(2) Giriş sınavına katılabilmek için;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde yer alan genel şartları taşımak,
b) Hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idarî bilimler alanlarında eğitim veren en az dört yıllık yüksek öğretim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilmiş yabancı öğretim kurumlarından mezun olmak ya da yabancı bir hukuk fakültesini bitirip de Türkiye’deki hukuk fakülteleri programlarına göre eksik kalan derslerden sınava girip başarılı olmak,
c) Giriş sınavının yapıldığı yılın ocak ayının son günü itibariyle lisans ve lisansüstü öğrenimini yapmış olanlar için 30, doktora öğrenimini tamamlamış olanlar için 35 yaşını bitirmemiş olmak,
ç) Başkanlıkça açılan giriş sınavlarında iki defadan fazla başarısız olmamak,
d) KPSSP 103 puan türünden en az 75 puan almak,
şarttır.
(3) Giriş sınavına ilişkin sekreterya hizmetleri Mahkeme Personel Müdürlüğünce yürütülür.
Giriş sınavı duyurusu
MADDE 7 – (1) Giriş sınavına katılma şartları, atama yapılacak raportör yardımcısı adayı kadro sayısı, sınav konuları, sınavın değerlendirme yöntemi, sınava ilk ve son başvuru tarihleri, başvuru yeri, başvuru sırasında istenecek belgeler, sınavın yeri ve sınava ilişkin diğer hususlar son başvuru tarihinden en az 30 gün önce Resmî Gazete’de, Mahkemenin internet sitesinde ve Türkiye genelinde yayımlanan tirajı en yüksek ilk beş gazeteden en az ikisinde ilan verilmek suretiyle duyurulur.
Giriş sınavına başvuru ve başvuru belgeleri
MADDE 8 – (1) Giriş sınavına katılmak isteyen aday adaylarının, Başkanlıktan temin edecekleri Giriş Sınavı Başvuru Formunu eksiksiz doldurmaları ve bu forma aşağıdaki belgeleri ekleyerek başvurmaları gerekir:
a) Lisans ve varsa lisansüstü mezuniyet belgesinin onaylı örneği,
b) Yabancı üniversitelerden mezun olunması halinde denklik belgesi,
c) Yazılı özgeçmiş,
ç) Nüfus cüzdanının onaylı örneği,
d) İki adet vesikalık fotoğraf (4.5x6 cm.),
e) KPSS sonuç belgesi,
f) Sağlık açısından Devlet memurluğu görevini devamlı olarak yapmasına engel bir durumun bulunmadığına dair yazılı beyan,
g) Devlet memurluğuna engel bir sabıkasının bulunmadığına dair yazılı beyan,
ğ) Erkek adaylar için askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyan.
(2) Birinci fıkrada sayılan belgelerin son başvuru günü mesai bitimine kadar Mahkeme Personel Müdürlüğüne teslim edilmesi şarttır. Birinci fıkranın (a), (b), (ç) ve (e) bentlerinde yer alan belgeler, aslı ibraz edilmek kaydıyla Personel Müdürlüğünce de onaylanabilir. Başvuru posta ile yapılmışsa, başvuru formunu ve yukarıda belirtilen belgeleri içeren gönderinin, sınav duyurusunda belirtilen son başvuru günü mesai saati bitimine kadar Mahkemeye ulaşması hâlinde geçerli kabul edilir. Postadaki gecikmeler dikkate alınmaz.
Sınav hazırlık kurulu ve sınava giriş
MADDE 9 – (1) Giriş sınavı hazırlık çalışmaları, Başkanın görevlendireceği Genel Sekreter veya bir Genel Sekreter Yardımcısı ile iki raportörden oluşan Sınav Hazırlık Kurulu tarafından yürütülür.
(2) Kurul, giriş sınavı başvurularını inceleyerek aday adaylarında aranan şartların mevcut olup olmadığını tespit eder ve 6 ncı maddedeki koşullara uyan aday adaylarını yazılı sınava çağırır.
(3) Mahkeme Personel Müdürlüğünce, sınava girme hakkı kazanan aday adaylarına fotoğraflı sınava giriş belgesi verilir. Giriş belgesi olmayan aday adayları sınava katılamaz.
Sınav komisyonu
MADDE 10 – (1) Giriş sınavının yapılması, sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara bağlanması, Başkanın görevlendireceği bir üyenin başkanlığında, görevlendirilen iki üye, genel sekreter ve bir raportörden oluşan beş kişilik Sınav Komisyonunca yapılır. Başkan, ayrıca Sınav Komisyonuna üye ve raportörler arasından birer yedek üye görevlendirir.
Yazılı sınav ve konuları
MADDE 11 – (1) Yazılı sınav, klasik veya test usulünde Başkanlıkça yapılabileceği gibi ÖSYM’ye veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kuruluşlarına da yaptırılabilir. Yazılı sınavın diğer kuruluşlara yaptırılması halinde, sınava ilişkin hususlar Başkanlık ile ilgili kuruluş arasında yapılan protokol ile belirlenir.
(2) Yazılı sınav aşağıdaki konuları kapsar:
a) Anayasa Hukuku ve Anayasa Yargısı (%40),
b) İnsan Hakları Hukuku (%30),
c) Usul Hukuku (Ceza, hukuk, idare) (%30)
Yazılı sınav
MADDE 12 – (1) Sınavın Başkanlık tarafından yapılması halinde sınav soruları, Komisyon tarafından sınav duyurusunda belirtilen alanlara uygun olarak hazırlanır. Sınav soruları, puanları ve sınav süresini gösterir tutanak Sınav Komisyonu Başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır.
(2) Çoğaltılan soru kâğıtları, zarflar içerisine konularak mühürlenmek suretiyle kapatılıp muhafaza edilir ve sınav salonunda adayların huzurunda açılır.
(3) Sınav sorularının hazırlanması, muhafazası ve sonuçlarının değerlendirilmesinde gizliliğe riayet edilir.
(4) Yazılı sınav, Başkanlık tarafından bu iş için görevlendirilen personel ile komisyon üyelerinin gözetim ve denetimi altında yapılır.
(5) Yazılı sınavın değerlendirmesi 100 tam puan üzerinden yapılır. Sınavda başarılı sayılabilmek için en az 70 puan almak gerekir.
(6) Yazılı sınav sonuçları Mahkemenin internet sitesinde ilan edilir.
Mülakat
MADDE 13 – (1) 100 tam puan üzerinden 70 ve daha fazla puan alanlar başarı sırasına konularak atama yapılması planlanan kadro sayısının 4 katı kadar aday adayı bu sınavda başarılı sayılarak mülakata çağrılır. Bunun yanı sıra son sıradaki aday adayı ile eşit puan alan aday adayları da mülakata çağrılır.
(2) Mülakata girme hakkını kazananlar, yazılı sınav sonuçları ile sınavın yapılacağı yer, gün ve saat mülakat tarihinden en az yirmi gün önce Mahkemenin internet sitesinde ilan edilir.
(3) Sınav Komisyonu mülakatta adayları;
a) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
b) Liyakati ve temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
ç) Genel yetenek ve genel kültürü,
d) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirir.
(4) Sınav Komisyonu tarafından üçüncü fıkradaki bentlerde yazılı özelliklerin her biri 20’şer puan üzerinden ayrı ayrı değerlendirilerek adaylara verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
(5) Mülakatta başarılı sayılabilmek için asgari 70 puan almak gerekir. Not sıralamasında virgülden sonraki üç basamak dikkate alınır.
Sınavın değerlendirilmesi
MADDE 14 – (1) Yazılı sınav puanı ile mülakat puanının aritmetik ortalamasına göre, en yüksek puan alandan başlamak üzere sıralama yapılır ve giriş sınav sonuç listesi hazırlanır. Not sıralamasında virgülden sonraki üç basamak dikkate alınır. Puanların eşit olması halinde mülakat puanı dikkate alınarak sıralama yapılır. En yüksek puandan başlanılarak sınav ilanında belirtilen kadro sayısınca aday adayına ataması yapılmak üzere tebligat yapılır. Ayrıca asıl olarak atanmaya hak kazanamayan aday adaylarından, en yüksek puan alanından başlanmak üzere ilan edilen kadro sayısının yüzde yirmisi oranında yedek belirlenir.
(2) Sınav sonuçları Mahkemenin internet sitesinde ilan edilir. Giriş sınavını kazanan asıl ve yedek aday adaylarına sınav sonuçları yazılı olarak bildirilir.
(3) Sınava ilişkin belgeler Genel Sekreterlikte saklanır.
Yedeklerin çağrılması
MADDE 15 – (1) Giriş sınavını kazandığı kendilerine bildirilmesine rağmen Başkanlıkça verilen süre içinde başvurmayanlar ile ataması yapıldığı halde görevine başlamayanlar için giriş sınavı sonucu kazanılmış hak oluşturmaz.
(2) Giriş sınavını kazandığı kendilerine bildirilenlerden idarece verilen süre içinde başvurmayanların, ataması yapıldığı halde göreve başlamayanların veya göreve başlamakla birlikte iki ay içerisinde ayrılanların yerine, yedek listede yer alanlar başarı sırasına göre atanmak üzere çağrılır. Yedek aday adaylarının hakları sınav sonucunun ilan tarihinden itibaren altı ay geçmesiyle sona erer.
Atama işlemleri
MADDE 16 – (1) Giriş sınavı sonucunda başarılı olanların, kendilerine yapılacak bildirimde belirtilen süre içerisinde yapacakları yazılı başvuru üzerine Başkanlık tarafından Raportör Yardımcısı Adayı kadrolarına atamaları yapılır.
Sınav sonucuna itiraz
MADDE 17 – (1) Aday adayları, sınav sonuçlarının ilanı tarihinden itibaren onbeş gün içinde sınav sonuçlarına yazılı olarak itiraz edebilirler. İtirazlar otuz gün içinde Sınav Komisyonu tarafından değerlendirilerek sonuçlandırılır ve ilgililere yazılı olarak bildirilir.

6216 Sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu Ve  Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’a Göre Raportörler:
Raportörler
MADDE 24- (1) Mahkemede, yargısal ve idari çalışmalara yardımcı olmak üzere yeteri kadar raportör görevlendirilir ya da atanır.
(2) Mahkemede raportör olabilmek için aşağıdaki şartlardan birini taşımak gerekir:
a) Mesleklerinde en az beş yıl başarıyla çalışmış adli veya idari hâkim ya da savcı veya Sayıştay denetçisi, başdenetçisi ya da uzman denetçisi olmak.
b) Yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat veya siyasal bilimler dallarında doçent, yardımcı doçent ya da doktorasını tamamlamış araştırma görevlisi olmak.
c) Adaylık süresi hariç, en az beş yıl başarıyla çalışmış raportör yardımcısı olmak.
(3) Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C) düzeyinde belge almış olmak ve lisansüstü çalışmalar yapmış olmak, raportörlüğe görevlendirmede ve atanmada tercih nedenidir.
(4) Raportörler, idari yönden Başkana bağlı olup, görevlerini hâkimlik teminatına uygun olarak yerine getirirler.
Raportörlerin görevlendirilmesi, özlük hakları, disiplin ve ceza işleri
MADDE 25- (1) Raportör olarak çalışmak isteyenler bu konudaki isteklerini yazılı olarak Başkanlığa iletirler.
(2) Raportörler Başkanın uygun görmesi üzerine bağlı oldukları kurum tarafından görevlendirilirler.
(3) Bu Kanunda hüküm bulunan hâller dışında, görevlendirilen raportörlerin özlük işlerinde, mensup oldukları mesleklere ait hükümler uygulanır ve raportör olarak Mahkemede geçirdikleri süreler mesleklerinde geçmiş sayılır. Yükselme ve kademe ilerlemelerinde Başkan tarafından verilecek yazılı bilgi esas alınır.
(4) Mahkemenin kadrolarına atanan raportörlerin yükselme süreleri iki yıldır.
(5) Görevlendirilenler de dâhil raportörlerin aylıkları ve diğer mali hakları Mahkeme bütçesinden ödenir.
(6) Görevlendirilen raportörlerin kanunî izin haklarına ve sağlık işlerine ilişkin işlemler Başkanlıkça yürütülür ve özlük dosyalarına işlenmek üzere kurumlarına bildirilir.
(7) 24 üncü maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine göre görevlendirilen raportörlerin görevlerinden ayrılmalarında, görevlendirmelerinde izlenen yöntem uygulanır. Görevlerinden ayrılmalarından sonra tabi oldukları kanunlara göre yapılacak atamalarda, sahip bulundukları derece ve kıdem, Mahkemedeki çalışmaları ile kendi istekleri dikkate alınır.
(8) 24 üncü maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine göre görevlendirilen raportörler, talepte bulunmaları ve Başkanlıkça uygun görülmesi hâlinde Mahkeme raportörü olarak atanırlar. Bu şekilde ataması yapılan raportörlerin önceki kurumlarıyla ilişikleri kesilir.
(9) Mahkemenin raportörlük kadrolarına atananlar, emeklilik hakları ile teminatları bakımından kıdem, sınıf ve derecelerindeki birinci sınıf, birinci sınıfa ayrılmış, ikinci sınıf ve üçüncü sınıf hâkim ve savcılar hakkındaki hükümlere tabidir. Ek göstergelere ilişkin olarak birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılar için aranan “Yargıtay ve Danıştay üyeliklerine seçilme hakkını kaybetmemiş olmak” şartı, atanan raportörler için “birinci sınıfa ayrılma niteliklerini kaybetmemek” şeklinde uygulanır.
(10) Mahkemeye atanan raportörlerin aylık, ödenek, mali, sosyal ve emeklilik hakları, adli suçlarıyla ilgili soruşturma ve kovuşturma işlemleri ile diğer haklarına ilişkin bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde, 2802 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
(11) 24 üncü maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine göre görevlendirilen raportörlerin görevlerinden doğan veya görevleri sırasında işledikleri suçlar ve kişisel suçları ile disiplin eylemlerinden dolayı Başkanın bildirmesi üzerine; bağlı bulundukları kurumlarca kendileriyle ilgili mevzuat hükümleri uyarınca işlem yapılır.
Raportörlerin görevleri
MADDE 26- (1) Raportörler, Başkan tarafından kendilerine verilen dosyaların ilk ve esas inceleme raporlarını hazırlar ve toplantılara katılırlar; bireysel başvurularla ilgili olarak Kanunda ve İçtüzükte belirtilen görevleri ifa ederler.
(2) Başkan tarafından gerektiğinde raportörlere tanık veya uzman dinleme ve benzeri görevler verilebilir.
(3) Raportörler Başkan tarafından komisyonlarda görevlendirilebilirler.
(4) Raportörler Başkanın izin vermesi koşuluyla üniversitelerde, Türkiye Adalet Akademisinde ve benzeri kurum ve kuruluşlarda ders, kurs ve konferans verebilirler.
(5) Kanun, İçtüzük, yönetmelik ya da Başkan tarafından verilen diğer görevleri yaparlar.
Raportör yardımcıları ve adayları
MADDE 27- (1) Mahkemede, yargısal ve idari çalışmalara yardımcı olmak üzere yeteri kadar raportör yardımcısı atanır.
(2) Hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadî ve idari bilimler alanlarında en az dört yıllık yükseköğrenim yapmış veya bunlara denkliği kabul edilmiş yabancı öğretim kurumlarından mezun olanlar ya da yabancı bir hukuk fakültesini bitirip de Türkiye’deki hukuk fakülteleri programlarına göre eksik kalan derslerden sınava girip başarı belgesi almış bulunanlar arasından açılacak giriş sınavını kazananlar, Başkan tarafından raportör yardımcılığına aday olarak atanır. Sınava girebilmek için askerlik hizmetini tamamlamış, erteletmiş veya askerlik hizmetinden muaf olmak, giriş sınavının yapıldığı yılın ocak ayının son günü itibarıyla, lisans ve lisansüstü öğrenimini yapmış olanlar için otuz, doktora öğrenimini tamamlamış olanlar için otuzbeş yaşını bitirmemiş olmak, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel nitelikleri taşımak şarttır.
(3) Giriş sınavı, yazılı sınav ve mülakattan oluşur.
(4) Mülakat adayın;
a) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
b) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
ç) Genel yetenek ve genel kültürü,
d) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmek suretiyle gerçekleştirilir. Adaylar, komisyon tarafından yukarıdaki bentlerde yazılı özelliklerin her biri için yirmişer puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında mülakat ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
(5) Raportör yardımcıları ve raportör yardımcı adayları 657 sayılı Kanundaki genel idare hizmetleri sınıfına dâhil olup, raportörlük sınıf ve derecelerine dâhil değildirler. Bunlara 657 sayılı Kanunun bu Kanuna aykırı olmayan hükümleri uygulanır.
(6) Raportör yardımcılarının raportörlüğe atanabilmeleri için adaylık süresi hariç olmak üzere bu görevde fiilen en az beş yıl çalışmış olmaları, hazırlayacakları meslekî nitelikteki tezin kabul edilmesi şarttır. Bu koşulları taşıyanlar, kadro durumu da gözetilerek Genel Sekreterin teklifi ve Başkanın onayı ile raportörlüğe atanabilirler.
(7) Raportör yardımcılığı adaylığına giriş sınavı usul ve esasları, adaylık eğitiminin şekli ve şartları, adaylık süresi sonunda yapılacak sınavın usul ve esasları, raportör yardımcılarının hazırlayacakları tezlerin şekil ve kapsamı ile diğer hususlar yönetmelikle düzenlenir.

NOT: Kamuda kariyer açısından oldukça iyi bir meslek… Anayasa Mahkemesi Üyeliğine kadar yükselebiliyorlar…Hakim statüsünde görev yapıyorlar….Maaşları da oldukça iyi…Zorlu bir sınav…Başarılar…