VERGİ DENETİM
KURULU BAŞKANLIĞININ KURULMASI AMACIYLA BAZI
KANUN VE KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME
Karar Sayısı :
KHK/646
Yayımlandığı R.G.Tarihi : 10/07/2011 No :27990
Maliye Bakanlığında hizmet birimi olarak Vergi Denetim
Kurulu Başkanlığının kurulması ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde
değişiklik yapılması; 6/4/2011 tarihli ve 6223 sayılı Kanunun verdiği yetkiye
dayanılarak, Bakanlar Kurulu’nca 7/7/2011 tarihinde kararlaştırılmıştır.
MADDE 1 – 13/12/1983 tarihli ve 178 sayılı
Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin;
a) 2 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiştir.
“s) Vergi incelemesi ve denetimine ilişkin temel
politika ve stratejileri belirlemek ve uygulanmasını sağlamak.”
b) 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bu
amaçla Bakanlık Teftiş Kurulu ve Hesap Uzmanları Kurulu hariç olmak üzere”
ibaresi “Bu amaçla Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı hariç olmak üzere” şeklinde
değiştirilmiştir.
c) 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“r) Bakanlar Kurulunca uygulama usul ve esasları
belirlenen projeler kapsamında; Hazinenin özel mülkiyetinde ve Devletin hüküm
ve tasarrufu altında bulunan taşınmazları geliştirmek, değerlendirmek,
kişilerin mülkiyetinde bulunan taşınmazları satın almak, trampa etmek,
kamulaştırmak, toplulaştırmak, kamulaştırma ve toplulaştırma kapsamında kalan
taşınmazlar da dâhil olmak üzere taşınmazların imar planlarını, çevre imar
bütünlüğünü bozmayacak şekilde yapmak, yaptırmak, tadil etmek ve imar
uygulamasını gerçekleştirmek.
Genel Müdürlük tarafından birinci fıkranın (r) bendi
uyarınca yapılan, yaptırılan ve tadil edilen planlar; büyükşehir belediye
sınırları içerisinde kalan alanlar için büyükşehir belediye meclisi tarafından,
il ve ilçe belediye sınırları ile mücavir alanları içinde kalan alanlar için
ilgili belediye meclisleri tarafından, beldelerde ve diğer yerlerde ilgili
valilik tarafından, planların belediyelere veya valiliğe intikal ettiği
tarihten itibaren üç ay içinde aynen veya değiştirilerek onaylanır. Belediyeler
ve valilik tarafından üç ay içinde onaylanmayan planlar Genel Müdürlük
tarafından re’sen onaylanır. Belediyeler, valilik veya Genel Müdürlük
tarafından onaylanan bu planlar; askı, ilan ve itiraza dair kararlar da dâhil
olmak üzere 3194 sayılı İmar Kanunu hükümlerine göre belediyeler ve ilgili kamu
kurumları tarafından yapılacak tüm işlemler Genel Müdürlük tarafından re’sen
yapılmak suretiyle yürürlüğe konur. İlgili belediyeler ve valilikler bu arsa ve
arazilerin imar fonksiyonlarını beş yıl süreyle değiştiremezler.”
ç) 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (b) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“a) Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı,”
d) 20 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı:
MADDE 20 – Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı, doğrudan
Bakana bağlı olarak Başkan, Başkan Yardımcıları, Grup Başkanları ve Vergi
Müfettişleri (Vergi Başmüfettişi, Vergi Müfettişi ve Vergi Müfettiş
Yardımcısı)’nden oluşur.
Kurula verilen görevlerin yerine getirilmesinde,
uzmanlaşma ve işbölümünün sağlanması amacıyla uygun görülen yerlerde Bakan
onayı ile doğrudan Başkanlığa bağlı olmak üzere aşağıdaki grup başkanlıkları
kurulabilir.
a) Küçük ve Orta Ölçekli Mükellefler Grup Başkanlığı.
b) Büyük Ölçekli Mükellefler Grup Başkanlığı.
c) Organize Vergi Kaçakçılığı ile Mücadele Grup
Başkanlığı.
ç) Örtülü Sermaye, Transfer Fiyatlandırması ve
Yurtdışı Kazançlar Grup Başkanlığı.
İkinci fıkrada belirtilen grup başkanlıkları, uygun
görülen yerlerde ihtiyaca göre birden fazla sayıda kurulabilir.
Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Vergi Usul Kanunu ve diğer gelir kanunları kapsamında
vergi incelemeleri yapmak.
b) Her türlü bilgi, veri ve istatistiği toplamak
suretiyle oluşturulacak Risk Analiz Sistemi üzerinden mükelleflerin
faaliyetlerini gruplar ve sektörler itibarıyla analiz etmek, mukayeseler yapmak
ve bu suretle risk alanlarını tespit etmek.
c) Vergi yükümlülüklerine ilişkin ihbar ve şikayetleri
değerlendirmek.
ç) Vergi incelemelerinde Gelir İdaresi Başkanlığı ile
gerekli eşgüdümü ve işbirliğini sağlamak.
d) İnceleme ve denetim sonuçlarını izlemek,
değerlendirmek ve istatistikler oluşturmak.
e) Vergi inceleme ve denetimleri ile raporlamaya
ilişkin standart, ilke, yöntem ve teknikleri geliştirmek, inceleme ve denetim
rehberleri hazırlamak, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların uyacakları
etik kuralları belirlemek.
f) Vergi Müfettişlerinin mesleki yeterlik ve
yetkinliklerinin sağlanması ve artırılması için gerekli çalışmaları yapmak, bu
amaca katkı sağlamak üzere kalite güvence sistemini geliştirerek uygulamak.
g) Performans değerlendirme sistemi oluşturmak ve
Vergi Müfettişlerinin performansını bu sisteme göre değerlendirmek.
ğ) Vergi kaçırma ve vergiden kaçınma alanındaki
gelişmeler ile bunların ortaya çıkarılması ve önlenmesine yönelik yöntemler
konusunda araştırmalar yapmak.
h) Vergi mevzuatı ile ilgili görüş ve önerilerde
bulunmak.
ı) Bakan tarafından verilen teftiş, inceleme, denetim
ve soruşturmaları yapmak.
i) Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
Vergi incelemesine yetkili olanlar tarafından
yapılacak tam ve sınırlı vergi incelemelerinin kapsamı, vergi incelemesine tabi
tutulma bakımından birinci sınıf tüccarların yıllık iş hacimleri, aktif ve öz
sermaye büyüklükleri esas alınarak gruplara ayrılması ve yapılacak bu
gruplamaya bağlı olarak vergi incelemesine alınma bakımından asgari süreler
getirilmesi ile bu hususlara dair diğer usul ve esaslar yönetmelikle
belirlenir.”
e) 21 inci ve 33/B maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
f) 42 nci maddesinin (b) fıkrasında yer alan “ve
Maliye Bakanlığında en az üç yıl fiilen çalışmış” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
g) 43 üncü maddesinin (a) fıkrasının ikinci
paragrafında yer alan “(Gelir İdaresi Başkanlığı gelirler kontrolörleri dahil)”
ve “Başkanlık ve” ibareleri yürürlükten kaldırılmış ve aynı maddenin (b)
fıkrasının (1) numaralı bendine “Devlet Muhasebe Uzmanı,” ibaresinden sonra
gelmek üzere “Gelir Politikaları Genel Müdürlüğünde Devlet Gelir Politikaları
Uzmanı,” ibaresi eklenmiştir.
ğ) Ek 28 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
ek maddeler eklenmiştir.
“Vergi Denetim Kurulu Başkanlığında atama, yükselme ve
yer değişikliği
EK MADDE 29 – Vergi Denetim Kurulu Başkanı, atama
tarihi itibarıyla Devlet memuriyetinde bulunan, kamudaki hizmet süresi toplamı
oniki yılı aşan ve bu sürenin en az on yılında Vergi Müfettişi olarak görev
yapmış olanlar arasından atanır. Başkan, Vergi Müfettişi sıfat ve yetkilerini
haizdir.
Görevlerin yürütülmesinde Başkana yardımcı olmak üzere
dört Başkan Yardımcısı atanabilir. Başkan Yardımcıları, atama tarihi itibarıyla
Devlet memuriyetinde bulunan, kamudaki hizmet süresi toplamı on yılı aşan ve bu
sürenin en az sekiz yılında Vergi Müfettişi olarak görev yapmış olanlar
arasından atanır. Başkan Yardımcıları, Vergi Müfettişi sıfat ve yetkilerini
haizdir.
Grup Başkanları, görevlendirme tarihi itibarıyla Vergi
Müfettişi kadrosunda bulunan, kamudaki hizmet süresi toplamı on yılı aşan ve bu
sürenin en az sekiz yılında Vergi Müfettişi olarak görev yapmış olanlar
arasından görevlendirilir.
Vergi Müfettişleri, en az dört yıllık yükseköğretim
veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler
fakülteleri ile yönetmelikle belirlenen yükseköğretim kurumlarından veya
bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş yükseköğretim
kurumlarından mezun olup, sınavın yapıldığı tarih itibarıyla otuzbeş yaşını
doldurmamış olan ve yapılacak özel yarışma sınavını kazananlar arasından, Bakan
onayı ile mesleğe Vergi Müfettiş Yardımcısı olarak atanır.
Vergi Müfettiş Yardımcılığına atananlardan giriş
sınavındaki başarı sırasına göre en başarılı yüzde yirmisi üç aylık ayrı bir eğitime
tabi tutulur. Bu eğitim sonucunda yapılacak yazılı ve sözlü sınavda başarı
sırasına göre en başarılı yüzde yirmibeşi 20 nci maddenin ikinci fıkrasının
(b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen grup başkanlıklarında görevlendirilir.
Giriş sınavında ilk yüzde yirmiye, eğitim sonucunda yapılacak sınavda ise ilk
yüzde yirmibeşe giremeyenler 20 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen grup başkanlığında görevlendirilir.
Vergi Müfettiş Yardımcıları, fiilen üç yıl çalışmak ve
yardımcılık döneminde performans değerlendirmesine göre başarılı olmak şartıyla
yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Yeterlik sınavında her bir
grup başkanlığı itibarıyla yer alacak sınav konuları ile ortak sınav konuları
ve sınava ilişkin diğer usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. Yapılacak
yeterlik sınavında başarılı sayılabilmek için giriş sınavında alınan puanın
yüzde otuzu ile yeterlik sınavında alınan puanın yüzde yetmişinin toplamının
yüz puan üzerinden en az altmışbeş puan olması şarttır. Yeterlik sınavında
başarılı olanlar Vergi Müfettişi olarak atanırlar. 20 nci maddenin ikinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen grup başkanlığında görev yapmakta iken Vergi
Müfettişi olarak atananlardan yeterlik sınavındaki başarı sırasına göre en
başarılı yüzde beşi, 20 nci maddenin ikinci fıkrasının (b), (c) ve (ç)
bentlerinde belirtilen grup başkanlıklarında görevlendirilir. Yeterlik sınavına
girmeye hak kazanamayanlar ile yeterlik sınavında başarılı olamayanlar ise
Bakanlıkta derecelerine uygun memur kadrolarına atanırlar.
Yardımcılık dönemi dahil Vergi Müfettişi olarak en az
on yıl çalışan, yeterlik sonrası dönemde en az üç yıl performans
değerlendirmesine tabi tutulan ve yapılan performans değerlendirmelerinde
başarılı olanlar, Vergi Başmüfettişi kadrolarına atanırlar. 20 nci maddenin
ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen grup başkanlığında görev yapıp, bir
takvim yılı içinde Vergi Başmüfettişi olarak atananlardan giriş sınavında
alınan puanın yüzde onu, yeterlik sınavında alınan puanın yüzde yirmisi ve
performans değerlendirmesine göre alınan puanın yüzde yetmişi esas alınarak
yapılacak sıralamaya göre en başarılı yüzde beşi, izleyen yıl içinde 20 nci
maddenin ikinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen grup
başkanlıklarında görevlendirilir.
20 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen grup başkanlıklarında görev yapan Vergi Müfettişleri bu grup
başkanlıkları arasında görev yerleri bakımından yer değiştirmeye tabidir. 20
nci maddenin ikinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen grup
başkanlıklarında görev yapan Vergi Müfettişleri ise bu grup başkanlıkları
arasında yer değiştirmeye tabidir.
Performans değerlendirme sistemi, Vergi
Müfettişlerinin mesleki yeterlik ve yetkinliklerinin objektif, nesnel ve
mukayeseli bir şekilde değerlendirilmesi için görev yaptıkları süre içindeki
sınavlarda elde ettikleri başarı derecesi, grup başkanlarının Vergi
Müfettişlerinin iş performansına ilişkin değerlendirmeleri, düzenledikleri
vergi inceleme raporları hakkında rapor değerlendirme komisyonları tarafından
yapılan değerlendirmeler, düzenledikleri diğer inceleme, araştırma, görüş,
denetim ve soruşturma raporları hakkında yapılan değerlendirmeler, lisansüstü
eğitim düzeyleri ve benzeri kriterler esas alınarak oluşturulur. Vergi Müfettişlerinin
performans değerlendirmesi takvim yılı itibarıyla yapılır.
Başkanlığın görev, yetki ve sorumlulukları, grup
başkanlıklarının görev alanları, performans değerlendirme sisteminin
oluşturulması ve yönetimi ile Vergi Müfettişlerinin görev, yetki ve sorumlulukları,
mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yeterlikleri, yükselmeleri, grup
başkanlıklarında görevlendirilmeleri ve yer değiştirme usul ve esasları
yönetmelikle düzenlenir.
Yapılamayacak işler
EK MADDE 30 – Vergi incelemesine yetkili olanlar, görevlerinden
ayrıldıktan sonra üç yıl süreyle, görevden ayrılış tarihi itibarıyla son üç yıl
içinde nezdinde inceleme yaptıkları mükellefler veya bu mükelleflerin veya
ortaklarının idaresi, denetimi veya sermayesi bakımından doğrudan veya dolaylı
olarak bağlı bulunduğu ya da nüfuzu altında bulundurduğu kurumlarda herhangi
bir görev veya iş alamazlar, 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu kapsamında sözleşme
düzenleyemezler. Bu yasağa uymayanlar hakkında 2/10/1981 tarihli ve 2531 sayılı
Kamu Görevlerinden Ayrılanların Yapamayacakları İşler Hakkında Kanun hükümleri
uygulanır.
Görevlendirme yasağı
EK MADDE 31 – Kamu kurum ve kuruluşları kendi görev
alanlarına giren konularla ilgili araştırma, inceleme, soruşturma, kontrol,
tetkik, tahkik, denetim ve benzeri işler için Vergi Müfettişlerinin
görevlendirilmesini talep edemez.
Kadrolar
EK MADDE 32 – 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Maliye Bakanlığına ait
bölümünde yer alan “Maliye Başmüfettişi” ve “Baş Hesap Uzmanı” kadro unvanları
“Vergi Başmüfettişi” şeklinde, “Maliye Müfettişi” ve “Hesap Uzmanı” kadro
unvanları “Vergi Müfettişi” şeklinde ve “Maliye Müfettiş Yardımcısı” ve “Hesap
Uzman Yardımcısı” kadro unvanları “Vergi Müfettiş Yardımcısı” şeklinde
değiştirilmiş ve ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Maliye Bakanlığına
ait bölümüne eklenmiştir.
190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı
cetvelin Maliye Bakanlığına ait bölümünde yer alan “Teftiş Kurulu Başkanı” ve
“Hesap Uzmanları Kurulu Başkanı” unvanlı kadrolar ile Gelir İdaresi
Başkanlığına ait bölümünde yer alan “Gelirler Kontrolörleri Başkanı”, “Gelirler
Başkontrolörü”, “Gelirler Kontrolörü”, “Stajyer Gelirler Kontrolörü”, “Vergi
Denetmeni” ve “Vergi Denetmen Yardımcısı” unvanlı kadrolar iptal edilerek 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Maliye Bakanlığı ve
Gelir İdaresi Başkanlığına ait bölümlerinden çıkarılmıştır.”
h) Geçici 10 uncu maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 11 – Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girdiği tarihte;
a) Maliye Teftiş Kurulu Başkanlığı ile Hesap Uzmanları
Kurulu Başkanlığında kullanılan taşınır, taşıt, araç, gereç, malzeme, yazılı ve
elektronik ortamdaki kayıtlar ve diğer dokümanlar hiçbir işleme gerek
kalmaksızın Vergi Denetim Kurulu Başkanlığına,
b) Gelir İdaresi Başkanlığında Gelirler Kontrolörleri
Başkanlığı ile Vergi Denetmenlerinin görev yaptıkları yerlerde kullanılan
taşınır, taşıt, araç, gereç, malzeme, yazılı ve elektronik ortamdaki kayıtlar
ve diğer dokümanlar hiçbir işleme gerek kalmaksızın Vergi Denetim Kurulu
Başkanlığına,
devredilmiş sayılır.
GEÇİCİ MADDE 12 – Maliye Bakanlığı Teftiş Kurulu
Başkanı ve Hesap Uzmanları Kurulu Başkanı ile Gelir İdaresi Başkanlığı Gelirler
Kontrolörleri Başkanı kadrolarında bulunanların görevi bu Kanun Hükmünde
Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte sona erer. Bunlar ekli (2) sayılı
listede ihdas edilen Bakanlık Müşaviri kadrolarına herhangi bir işleme gerek
kalmaksızın atanmış sayılır. Bu şekilde ihdas edilen Bakanlık Müşaviri
kadroları, boşalmaları halinde hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş
sayılır. Bu fıkra uyarınca atanmış sayılan personelin yeni kadrolarına atanmış
sayıldıkları tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin en son ayda aldıkları
aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları, makam tazminatı, temsil
tazminatı, görev tazminatı, ek ödeme ve benzeri adlarla yapılan her türlü
ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti
hariç) toplam net tutarının (bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır), yeni
atandıkları kadrolara ilişkin olarak yapılan aylık, ek gösterge, her türlü zam
ve tazminatları, makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, ek ödeme
ve benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili
çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti hariç) toplam net tutarından fazla olması
halinde aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaksızın
fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak ödenir. Atanmış sayıldıkları
kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak herhangi bir değişiklik olanlarla, kendi
istekleriyle başka kurumlara atananlara fark tazminatı ödenmesine son verilir.
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği
tarihte Maliye Başmüfettişi, Baş Hesap Uzmanı ve Gelirler Başkontrolörü
kadrolarında bulunanlar Vergi Başmüfettişi kadrolarına; Maliye Müfettişi, Hesap
Uzmanı ve Gelirler Kontrolörü ile Vergi Denetmeni kadrolarında bulunanlar Vergi
Müfettişi kadrolarına; Maliye Müfettiş Yardımcısı, Hesap Uzman Yardımcısı ve
Stajyer Gelirler Kontrolörü ile Vergi Denetmen Yardımcısı kadrolarında
bulunanlar Vergi Müfettiş Yardımcısı kadrolarına halen bulundukları kadro
dereceleriyle herhangi bir işleme gerek kalmaksızın atanmış sayılır.
İkinci fıkra uyarınca Vergi Müfettişliğine atanmış
sayılanlardan bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla;
a) Vergi Denetmeni ve Vergi Denetmen Yardımcısı
kadrolarında bulunanlar 20 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen grup başkanlığında,
b) Maliye Başmüfettişi, Maliye Müfettişi, Baş Hesap
Uzmanı, Hesap Uzmanı, Gelirler Başkontrolörü ve Gelirler Kontrolörü ile
bunların yardımcılarına (stajyerler dahil) ilişkin kadrolarda bulunanlar 20 nci
maddenin ikinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen grup
başkanlıklarında,
görevlendirilir.
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla Maliye Müfettiş Yardımcısı, Hesap Uzman Yardımcısı, Stajyer Gelirler
Kontrolörü ve Vergi Denetmen Yardımcısı giriş sınavını kazanmış olup henüz
ataması yapılmayanlar atamaya ilişkin diğer şartları taşımaları kaydıyla Vergi
Müfettiş Yardımcısı kadrolarına atanırlar. Vergi Denetmen Yardımcısı giriş
sınavını kazananlardan Vergi Müfettiş Yardımcısı kadrosuna atananlar 20 nci
maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen grup başkanlığında; Maliye
Müfettiş Yardımcısı, Hesap Uzman Yardımcısı ve Stajyer Gelirler Kontrolörü
giriş sınavını kazananlardan Vergi Müfettiş Yardımcısı kadrosuna atananlar 20
nci maddenin ikinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen grup
başkanlıklarında görevlendirilir.
İkinci fıkra uyarınca Vergi Müfettiş Yardımcısı
kadrolarına atanmış sayılanların yeterlik sınavları, ek 29 uncu maddenin onuncu
fıkrası uyarınca yürürlüğe konulan yönetmelik hükümlerine göre yapılır. Ancak,
1/3/2013 tarihinden önce yapılacak yeterlik sınavlarında performans
değerlendirme sistemine göre başarılı olma şartı aranmaz.
Maliye Müfettişi, Hesap Uzmanı, Gelirler Kontrolörü ve
Vergi Denetmeni kadrolarında bulunanlardan ikinci fıkra uyarınca Vergi
Müfettişi kadrolarına atanmış sayılanların Vergi Başmüfettişi kadrolarına
atanabilmeleri için bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen şartlar aranır.
Ancak, Maliye Müfettişi, Hesap Uzmanı ve Gelirler Kontrolörlerinden Vergi
Müfettişliğine atanma tarihi itibarıyla on yıllık çalışma süresinin dolmasına
üç yıldan az süre kalanlar için performans değerlendirmesi bakımından aranan
asgari üç yıllık süre yerine bir yıldan aşağı olmamak üzere kalan süre dikkate
alınır.
Ek 29 uncu maddede öngörülen performans değerlendirme
sisteminin uygulanmasına 1/1/2012 tarihinden itibaren başlanır.
İkinci fıkrada belirtilen kadrolarda geçirilen süreler
Bakanlıkta Vergi Başmüfettişi, Vergi Müfettişi ve Vergi Müfettiş Yardımcısı
olarak geçmiş sayılır.
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce Maliye Müfettişi, Hesap Uzmanı, Gelirler Kontrolörü ve Vergi
Denetmeni unvanını kazanmış olanlardan, bu unvanları kazandıktan sonra özel
sektörde çalışmış olanlar hariç olmak üzere Bakanlık ve bağlı, ilgili ve
ilişkili kuruluşlarında yönetici kadrolarında bulunanlar Vergi Müfettişi
kadrolarına atanabilir.
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin uygulanmasına ilişkin
düzenlemeler, 31/10/2011 tarihine kadar yürürlüğe konulur. Bu düzenlemeler
yürürlüğe girinceye kadar mevcut düzenlemelerin bu Kanun Hükmünde Kararnameye
aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Bu Kanun Hükmünde Kararnamede Vergi Denetim Kurulu
Başkanlığına ve Vergi Müfettişlerine verilen görev ve yetkiler kapsamında olmak
şartıyla; mevzuatta Maliye Teftiş Kurulu, Hesap Uzmanları Kurulu, Gelirler
Kontrolörleri Başkanlığına yapılmış olan atıflar Vergi Denetim Kuruluna, Maliye
Müfettişleri, Hesap Uzmanları, Gelirler Kontrolörleri ve Vergi Denetmenlerine
yapılmış olan atıflar Vergi Müfettişlerine yapılmış sayılır.
Vergi Müfettişliğine atananların bu Kanun Hükmünde
Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihten önce başlamış işleri devam ettirilerek
ilgili mevzuatında yer alan hükümlere göre sonuçlandırılır.
Bu Kanun Hükmünde Kararname ile kurulan Vergi Denetim
Kurulu Başkanlığı teşkilatlanıncaya kadar, Başkanlığa verilen görev ve
hizmetler daha önce bu görevleri yapmakta olan birimler ve mevcut personel
tarafından yapılmaya devam edilir. Gelir İdaresi Başkanlığı Gelirler
Kontrolörleri Başkanlığında ve vergi dairesi başkanlıklarında Vergi
Denetmenlerinin görev yaptıkları birimlerde çalışan personel de bu süre
içerisinde görevlerine devam eder.
Vergi Denetim Kurulu Başkanlığının 2011 mali yılı
harcamaları, 6091 sayılı 2011 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa istinaden
Bakanlık tarafından yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar kaldırılan Maliye
Teftiş Kurulu ve Hesap Uzmanları Kurulu Başkanlıklarının 2011 yılı bütçelerinde
yer alan ödeneklerden karşılanır. Bu Kanun Hükmünde Kararname ile kurulan Vergi
Denetim Kurulu Başkanlığı teşkilatlanıncaya kadar, bu Kanun Hükmünde Kararname
ile Gelirler Başkontrolörü, Gelirler Kontrolörü, Stajyer Gelirler Kontrolörü
ile Vergi Denetmen ve Yardımcısı iken Vergi Müfettişliğine atananlara yapılacak
her türlü ödemeler ile bunların görev yaptıkları birimlerin diğer her türlü
harcamaları Gelir İdaresi Başkanlığının 2011 yılı bütçesinde yer alan
ödeneklerden karşılanır.
Geçici 11 inci madde ile bu maddenin uygulanmasında
teşkilat, personel, yürütülen işler ve hizmetler, demirbaş devri, taşınmazların
tahsisi ve benzeri diğer konularda ortaya çıkacak tereddütleri gidermeye ve
uygulamayı sağlamaya Bakan yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 13 – Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girdiği tarihte Gelir Politikaları Genel Müdürlüğünde çalışmakta olup
Devlet Gelir Uzmanı ve Gelir Uzmanı kadrolarında bulunanlardan talep edenler,
mesleğe özel yarışma sınavı ile girmiş ve yeterlik sınavıyla bulundukları
kadrolara atanmış olmaları kaydıyla, kadro ve ihtiyaç durumuna göre 31/12/2011
tarihine kadar Devlet Gelir Politikaları Uzmanı olarak atanabilirler.
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte
aynı Genel Müdürlükte çalışmakta olup Devlet Gelir Uzman Yardımcısı ve Gelir
Uzman Yardımcısı kadrolarında bulunanlardan Devlet Gelir Uzmanı ve Gelir Uzmanı
kadrolarına 31/12/2011 tarihine kadar atananlar hakkında da birinci fıkra hükmü
uygulanır.
Bu madde uyarınca atanabileceklerin sayısı kırkı
geçemez.”
ı) Eki (1) sayılı Cetvelin “Danışma ve Denetim
Birimleri” başlıklı sütununun birinci sırası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
ikinci sırası yürürlükten kaldırılmıştır.
“1 – Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı”
MADDE 2 – 20/2/1930 tarihli ve 1567 sayılı Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun ek 1 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Maliye müfettişleri ile Maliye müfettiş muavinleri, hesap
uzman ve yardımcıları” ibaresi “Vergi Müfettişleri ve Vergi Müfettiş
Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3 – 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı
Harcırah Kanununun 33 üncü maddesinin (b) fıkrasında yer alan “Maliye Bakanlığı
Hesap Uzman ve Uzman Yardımcıları” ibaresi “Maliye Bakanlığı Vergi Müfettişleri
ve Vergi Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 4 – 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi
Usul Kanununun;
a) 135 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 135 – Vergi incelemesi; Vergi Müfettişleri,
Vergi Müfettiş Yardımcıları, ilin en büyük mal memuru veya vergi dairesi
müdürleri tarafından yapılır.
Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve taşra
teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar her hal ve takdirde vergi
inceleme yetkisini haizdir.”
b) 140 ıncı maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin son fıkrasında yer alan “Vergi İnceleme
ve Denetim Koordinasyon Kurulunun önerisi üzerine” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Vergi Müfettişleri ile Vergi Müfettiş Yardımcıları
tarafından düzenlenen vergi inceleme raporları, işleme konulmak üzere ilgili
vergi dairesine tevdi edilmeden önce, meslekte on yılını tamamlamış en az üç
Vergi Müfettişinden oluşturulacak rapor değerlendirme komisyonları tarafından
vergi kanunları ile bunlara ilişkin kararname, tüzük, yönetmelik, genel tebliğ,
sirküler ve özelgelere uygunluğu yönünden değerlendirilir. İncelemeyi yapanla
komisyon arasında uyuşmazlık oluşması halinde uyuşmazlığa konu vergi inceleme
raporları üst değerlendirme mercii olarak, Maliye Bakanlığınca belirlenen
tutarları aşan tarhiyat önerisi içeren vergi inceleme raporları ise doğrudan,
Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı bünyesinde bir Başkan Yardımcısının
başkanlığında dört grup başkanından oluşan beş kişilik merkezi rapor
değerlendirme komisyonu tarafından vergi kanunları ile bunlara ilişkin
kararname, tüzük, yönetmelik, genel tebliğ, sirküler ve özelgelere uygunluğu
yönünden değerlendirilir. İncelemeyi yapanlar, bu komisyon tarafından yapılacak
değerlendirmeye uygun olarak düzenleyecekleri vergi inceleme raporlarını işleme
konulmak üzere bağlı oldukları birime tevdi ederler.”
c) 367 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“maliye müfettişleri, hesap uzmanları ile bunların yardımcıları ve gelirler
kontrolörleri ile stajyer gelirler kontrolörleri” ibaresi “Vergi Müfettişleri
ve Vergi Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.
ç) Ek 13 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının (a)
bendinin birinci paragrafında yer alan “(bağlı kuruluşların kadro karşılığı
sözleşmeli personeli hariç)” ibaresi “(Vergi Denetim Kurulu Başkan ve
Yardımcıları, Vergi Müfettişi ve Yardımcıları ile bağlı kuruluşların kadro
karşılığı sözleşmeli personeli hariç)” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“6. En yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge
dahil);
a) Vergi Denetim Kurulu Başkan ve Yardımcılarına
%200’ünü,
b) Vergi Müfettişi ve Yardımcılarından; görev yeri
Küçük ve Orta Ölçekli Mükellefler Grup Başkanlığı olarak belirlenenlere
%100’ünü, diğer grup başkanlıkları olarak belirlenenlere %200’ünü,
geçmemek üzere her ay ek ödeme yapılabilir.
Vergi Denetim Kurulu Başkan Yardımcıları ile Vergi
Denetim Kurulu Başkanlığında Vergi Müfettişlerinden Grup Başkanı olarak
görevlendirilenlere en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) %50’sini
geçmemek üzere ayrıca ek ödeme yapılabilir.
Söz konusu ek ödemelerin oranı ile esas ve usulleri;
görev yapılan grup başkanlıkları, görev yapılan yer, kadro unvan ve derecesi
gibi kriterler birlikte veya ayrı ayrı dikkate alınarak Maliye Bakanı tarafından
belirlenir. Bu ödemelerde 657 sayılı Kanunun aylıklara ilişkin hükümleri
uygulanır ve bu ödemelerden damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesinti
yapılmaz.”
MADDE 5 – 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı
Harçlar Kanununun 134 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Maliye
müfettişleri, maliye müfettişi muavinleri ve gelirler kontrolörleri” ibaresi
“Vergi Müfettişleri ve Vergi Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6 – 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun;
a) 36 ncı maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün (A)
fıkrasının (11) numaralı bendinde yer alan “Maliye Bakanlığı Hesap Uzman
Yardımcıları” ile “Hesap Uzmanlığına” ibareleri sırasıyla “Maliye Bakanlığı
Vergi Müfettiş Yardımcıları” ve “Vergi Müfettişliğine” şeklinde değiştirilmiş,
aynı bende “Devlet Muhasebe Uzman Yardımcıları,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“Devlet Gelir Politikaları Uzman Yardımcıları,” ibaresi, “Devlet Muhasebe
Uzmanlığına,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Devlet Gelir Politikaları
Uzmanlığına,” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkrada yer alan “Vergi,” ibareleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
b) 152 nci maddesinin “II-Tazminatlar” kısmının “A –
Özel Hizmet Tazminatı” bölümünün (h) bendinde yer alan “Vergi,” ibaresi
yürürlükten kaldırılmış ve aynı bölümün (i) bendine “Devlet Muhasebe
Uzmanları,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Devlet Gelir Politikaları
Uzmanları,” ibaresi eklenmiştir.
c) Eki (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “I – Genel
İdare Hizmetleri Sınıfı” bölümünün (g) bendinde yer alan “Maliye Bakanlığı
Hesap Uzmanları” ibaresi “Maliye Bakanlığı Vergi Müfettişleri” şeklinde
değiştirilmiş, (h) bendine “Devlet Muhasebe Uzmanları,” ibaresinden sonra
gelmek üzere “Devlet Gelir Politikaları Uzmanları,” ibaresi eklenmiş ve aynı
bölümün (g) bendinde yer alan “Gelirler Kontrolörleri,” ibaresi ile (h)
bendinde yer alan “, Vergi Denetmeni” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
ç) Eki (II) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “I –
Başbakanlık ve Bakanlıklarda” bölümüne “Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkan
Yardımcısı,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Vergi Denetim Kurulu Başkan
Yardımcısı,” ibaresi eklenmiştir.
d) Eki (IV) sayılı Makam Tazminatı Cetvelinin 5 inci
sırasının (c) bendine “Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkan Yardımcısı,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “Vergi Denetim Kurulu Başkan Yardımcısı,”
ibaresi eklenmiş ve aynı cetvelin 8 inci sırasının (a) bendinde yer alan
“Maliye Bakanlığı Hesap Uzmanları” ibaresi “Maliye Bakanlığı Vergi
Müfettişleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 7 – 23/4/1981 tarihli ve 2451 sayılı
Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanunun eki (2) sayılı
cetvelde yer alan “Maliye Bakanlığı Hesap Uzmanları” ibaresi “Maliye Bakanlığı
Vergi Müfettişleri” şeklinde değiştirilmiş ve aynı cetvele “Strateji Geliştirme
Başkanları,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Vergi Denetim Kurulu Başkan
Yardımcıları,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 8 – 9/12/1994 tarihli ve 4059 sayılı
Hazine Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun mülga ek 3 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“EK MADDE 3 – 4572 sayılı Tarım Satış Kooperatif ve
Birlikleri Hakkında Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca, tarım
satış kooperatif ve birlikleri ile ilgili olarak Destekleme ve Fiyat İstikrar
Fonu kapsamındaki yetki ve görevler ile her türlü işlemler Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ve Hazine Müsteşarlığı tarafından yürütülür.
Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonunun ilgili mevzuat kapsamında devir tarihi
itibarıyla Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası nezdindeki gider hesabı bakiyesi
genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere Hazine İç Ödemeler Muhasebe Biriminin
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki hesabına aktarılır. Bu tarihten
sonra tarım satış kooperatif ve birlikleri tarafından yapılacak kredi geri
ödemeleri genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere aynı hesaba aktarılır. Bu madde
ile ilgili usul ve esaslar Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenir.”
MADDE 9 – 5/5/2005 tarihli ve 5345 sayılı Gelir
İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun;
a) 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“j) Vergi kayıp ve kaçağının önlenmesi konusunda
gerekli tedbirleri almak.”
b) 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi ile
ikinci fıkrasında yer alan “(Gelirler Kontrolörleri Başkanlığı hariç)” ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
c) 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13 – Denetim ve Uyum Yönetimi Daire
Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Uyum bozukluklarını tespit ve analiz etmek,
çözümler üretmek suretiyle mükelleflerin vergi kanunlarına gönüllü uyumunu
sağlamak.
b) Uygulama ve Veri Yönetimi Daire Başkanlığında
oluşacak bilgileri değerlendirerek vergi incelemesine yetkili birimlerin
kullanımına sunmak.
c) Vergi kayıp ve kaçağı ile mücadele etmek, bu konuda
gerekli tedbirleri önermek ve çalışmaları yapmak.
ç) Vergi inceleme ve denetimleri ile ilgili görüş ve
önerilerde bulunmak.
d) Vergi yükümlülüklerine ilişkin ihbar ve şikayetleri
değerlendirmek.
e) Başkanlığın görev alanına giren konularda 1/6/1989
tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanununun uygulanmasına ilişkin çalışmalar yapmak ve tereddütleri
gidermek.
f) Tek düzen hesap planı ve mali tablolara ilişkin
çalışmalar yapmak veya yapılmasına katkıda bulunmak.
g) Muhasebe standartlarının belirlenmesine ilişkin
çalışmalara katılmak ve görüş bildirmek.
ğ) Başkanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.”
ç) 14 üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
d) 28 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“gelirler kontrolörleri,” ibaresi “Grup Başkanları”, aynı maddenin üçüncü
fıkrasında yer alan “maliye müfettişi, hesap uzmanı veya gelirler kontrolörü”
ibaresi “Vergi Müfettişi” şeklinde değiştirilmiş ve son fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
e) 29 uncu maddesinin madde başlığı “Avukat ve uzman
personel çalıştırılması” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddenin altıncı
fıkrasında yer alan “ile vergi denetmenleri” ibaresi ile birinci ve ikinci
fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
f) 31 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“vergi incelemesine yetkili denetim birimleri” ibaresi “Vergi Denetim Kurulu
Başkanlığı” şeklinde değiştirilmiştir.
g) Eki (1) sayılı Listenin “Ana Hizmet Birimleri”
başlıklı sütununun altıncı sırası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 10 – 11/10/2006 tarihli ve 5549 sayılı Suç
Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunun;
a) 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e) Denetim elemanı: Vergi Müfettişleri, Gümrük ve
Ticaret Müfettişleri, Bankalar Yeminli Murakıpları, Hazine Kontrolörleri,
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu ve Sermaye Piyasası Kurulu
Uzmanlarını,”
b) 11 inci maddesinin birinci fıkrası ile ikinci
fıkrasının üçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bu Kanun ve ilgili mevzuatla getirilen
yükümlülüklerin denetimi, 2 nci maddede sayılan denetim elemanları vasıtasıyla
yerine getirilir.”
“Görevlendirilecek denetim elemanları Başkanlığın talebi üzerine ilgili
birim amirinin teklifi ve bağlı veya ilgili bulundukları Bakanın onayı ile
belirlenir.”
c) 20 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Malî
Suçları Araştırma Kurulu Başkanı, Maliye Teftiş Kurulu Başkanı, Maliye Hesap
Uzmanları Kurulu Başkanı, Gelir İdaresi Başkanı” ibaresi “Gelir İdaresi
Başkanı, Vergi Denetim Kurulu Başkanı, Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanı”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 11 – 3/6/2011 tarihli ve 637 sayılı
Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin;
a) 7 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Kalkınma planı ve programlarına uygun olarak
ihracatın teşviki ve döviz gelirlerinin artırılması maksadıyla ihracatın
kalkınma planı ve yıllık programlar dairesinde geliştirilmesi ve düzenlenmesi
için alınması gerekli tedbirler Bakanlar Kurulunca belirlenir.”
b) 35 inci maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarının uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar ile sözkonusu personele yapılacak diğer ödemeler
Bakanlar Kurulunca belirlenir.”
c) Geçici 2 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(8) Mevzuatta mülga 28/7/1967 tarihli ve 933 sayılı
Kalkınma Planının Uygulanması Esaslarına Dair Kanunun 3 üncü maddesine yapılan
atıflar 7 nci maddenin ikinci fıkrasına yapılmış sayılır. Yeni bir düzenleme
yapılıncaya kadar, mülga 933 sayılı Kanuna dayanarak yürürlüğe konulan
düzenlemelerin uygulanmasına devam olunur.”
MADDE 12 – 3/6/2011 tarihli ve 641 sayılı
Kalkınma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 23 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bakanın
başkanlığında,” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkranın sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Kurulun başkanı Başbakan tarafından belirlenir.”
MADDE 13 – 28/3/1945 tarihli ve 4709 sayılı
Hesap Uzmanları Kurulu Kurulmasına ve Maliye Bakanlığı Merkez ve İller
Kadrosunda Bazı Değişiklikler Yapılmasına Dair Kanun yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 14 – Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 15 – Bu Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.