2 Haziran 2011 Perşembe

İÇİŞLERİ BAKANLIĞI MAHALLİ İDARELER KONTROLÖRLÜĞÜ

Mahalli İdareler Kontrolörleri teftiş, denetleme, araştırma, inceleme ve soruşturmalarını Bakan adına yaparlar.
Görevleri
A. Görev alanı içinde yıllık normal teftişler ile iş, işlem ve personel hakkında araştırma, inceleme ve soruşturma yapmak,
B. Mülki idare amirlerinin başkanı bulunduğu mahalli idarelerin tarh, tahakkuk ve tahsilat işlemlerini teftiş ve denetlemeye tabi tutmak
C. Teftişini yaptıkları birimlerin genel yönetim durumları, mevzuatın uygulanması, memur ve halkla münasebetler konularında inceleme araştırma yapmak, düşünce ve tavsiyelerini raporla bildirmek,
D. Eylem ve işlemlerini teftiş ettikleri memurlar hakkında edindikleri bilgi ve kanaatlerine göre kısa ve açık birer gizli rapor düzenlemek ve ilgili mahalli idarenin yürütme organına vermek,
E. Teftişe tabi bütün birimlerin çalışma alanlarına giren konuları yurt içinde ve dışında müstakilen veya mülkiye müfettişleri ile birlikte incelemek ve araştırmak,
F. Kurulmalarına karar verilen yeni belediyelerin hizmete geçiş için zorunlu muhasebe kayıtlarını başlatmak ve diğer hazırlık işlerinde yardımcı olmak,
G. İl mahalli idareler kontrolörlerini hizmet gereklerine göre  en iyi şekilde yetiştirmek,
H. İhtiyaca göre Bakanlığın diğer birim ve işlerini teftiş etmek ve denetlemek,
İşlerinde Bakanlıkça görevlendirilirler.
Kontrolörlüğe giriş
Kontrolörlüğe, mahalli idareler stajyer kontrolörü olarak girilir. Mahalli idareler stajyer kontrolörlüğüne atanabilmek için yönetmelikte belirtilen koşulları taşımak, eleme ve giriş sınavını kazanmak şarttır.
Mahalli idareler stajyer kontrolörlüğü giriş sınavı, kadro ve ihtiyaç durumlarına göre Bakanlıkça uygun görülecek zamanlarda yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı veya sözlü olarak tek aşamalı olarak yapılır.
Sınavın şekli, tarihi, katılma şartları, müracaat tarihi ve yeri, sınav konuları, sınavın yeri ve zamanı, atama izni alınmış boş stajyer kontrolör kadrolarının sayı, sınıf ve dereceleri, alınacaklarda aranacak genel ve özel şartlar, belirlenen KPSS taban puanı, istenilecek belgelere ilişkin bilgiler ile diğer hususlar müracaat süresinin bitiminden en az 15 gün önce Resmî Gazete’de ve Türkiye genelinde yayınlanan tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde ilan edilmek suretiyle adaylara duyurulur.
Sınavın iki aşamalı yapılması halinde; başvurular tamamlandıktan sonra, ilanda yer alan Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) puan türüne göre en yüksek puandan başlamak üzere, ilan edilen boş kadro sayısının en fazla yirmi katı kadar aday puan sıralamasına tabi tutularak, ilanda belirtilen sayı kadar aday yazılı sınava girmeye hak kazanır. Sınava girmeye hak kazanan sonuncu aday ile aynı puana sahip diğer adaylar da giriş sınavına alınır.
Sınavın tek aşamalı yapılması halinde; KPSS puanı en yüksek olan adaydan başlamak üzere sınav ilanında belirtilen boş kadro sayısının yine ilanda belirtilen katı kadar aday, KPSS puan sıralamasına göre sözlü sınava alınır.
Giriş sınavına girmeye hak kazanan adayların isim listesi Bakanlıkça ilan edilir.

2009 yılında yapılan sınavda; ÖSYM tarafından 28-29 Haziran 2008 veya 27-28 Haziran 2009 tarihlerinde yapılan “Kamu Personel Seçme Sınavı KPSSP 45” bölümünde en az 70 ve üzerinde KPSS puanı almış olmak kaydıyla başvuruda bulunanlardan en yüksek puanlı 120 kişi içerisinde bulunmak (120 nci aday ile aynı puana sahip diğer adaylar da giriş sınavına alınır) koşulları aranmış.
isay.icisleri.gov.tr/ortak_icerik/personel/kontrol_ilani.doc
KPSSP 45 Test Ağırlıkları: GY:0,15, GK:0,1, HU:0,25, İK:0,1, KY:0,2, MA:0,1, MU:0,1

Mahalli idareler stajyer kontrolörlüğü giriş sınavı şartları 
Mahalli idareler stajyer kontrolörlüğü giriş sınavına katılabilmek için;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) fıkrasında sayılan şartları taşımak,
b) En az 4 yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakültelerinden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen yurt içi ve yurt dışındaki öğrenim kurumlarından birisini bitirmiş olmak,
c) Sınavın yapıldığı tarihte 30 yaşını doldurmamış olmak,
ç) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan A grubu Kamu Personel Seçme Sınavında Bakanlıkça belirlenecek puan türü ve taban puanının üzerinde KPSS puanı almış olmak,
gerekir.
Sınav Konuları
Giriş sınavı tek aşamalı sözlü sınavı ya da iki aşamalı yazılı ve sözlü sınavı olarak aşağıda gösterilen konu gruplarından yapılır.
a) Türkçe, Kompozisyon.
b) Türk İnkılâp Tarihi.
c) Ekonomi;
1) Ekonomiye Giriş,
2) Makro Ekonomi,
3) Türkiye'nin Ekonomik yapısı.
ç) Hukuk;
1) Anayasa Hukuku,
2) İdare Hukuku, İdari Yargı, İdari Teşkilat,
3) Medeni Hukuk (Aile Hukuku ve Miras Hukuku hariç),
4) Borçlar Hukuku (Genel Esaslar),
5) Ceza Hukuku,
6) Ceza Muhakemeleri Usulü Hukuku.
d) Maliye;
1) Genel Maliye Teorisi ve Maliye Politikaları,
2) Kamu Gelirleri, Kamu Harcamaları,
3) Bütçe,
4) Vergi Usul Hukuku.
e) Muhasebe;
1) Genel Muhasebe,
2) Envanter ve Bilanço,
3) Bilanço Analizi ve Teknikleri.
f) Yabancı Dil;
1) İngilizce,
2) Almanca,
3) Fransızca,
dillerinden biri.
Sözlü sınavda, adayların genel olarak hukuk, iktisat, maliye ve kamu yönetimi bilgileri yanında genel kültürü, ifade kabiliyeti, temsil yeteneği vasıfları da göz önünde bulundurulur.
Mahalli idareler stajyer kontrolörlüğüne alınma
Giriş sınav kurulu, sınavların düzenlenmesi ve yürütülmesi, tutanaklar, değerlendirme, sınav sonuçlarının duyurulması ile ilgili hususlar aşağıdaki şekildedir:
a) Giriş sınav kurulu: Yazılı ve/veya sözlü sınavı yürütecek olan sınav kurulu Personel Genel Müdürünün başkanlığında, Mahalli İdareler Genel Müdürü, Teftiş Kurulu Başkanı veya Yardımcısı ve kıdemli iki Başkontrolörün katılımı ile teşekkül eder. Sınav kurulu Personel Genel Müdürlüğünün teklifi ve Bakanın onayı ile oluşturulur.
Sınav kurulu; giriş sınavı ile ilgili iş ve işlemler ile giriş sınavının Bakanlıkça yapılması durumunda, sınav sorularının hazırlanması, sınav sonuçlarının ilanı, değerlendirilmesi ve yapılacak itirazların sonuçlandırılması ve bu konuya ilişkin işleri yürütür.
Sınavlarla ilgili iş ve işlemler Personel Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.
b) Sınavların yürütülmesi: Mahalli idareler stajyer kontrolörlüğü giriş sınavı yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı veya sözlü olarak tek aşamalı yapılabilir. Yazılı ve sözlü sınav 8 inci maddede belirtilen konuları ihtiva eder. Yazılı sınav; ÖSYM veya Milli Eğitim Bakanlığına yaptırılabileceği gibi Bakanlık tarafından da yapılabilir.
Yazılı ve sözlü sınavlar Ankara'da yapılır.
c) Soruların hazırlanması: Yazılı sınavın sınav kurulu tarafından yapılması halinde; sınav kurulu, sınavı klasik veya test usullerinden birini veya her ikisini de kullanarak yapar. Bu durumda yazılı sınav soruları sınav kurulunca hazırlanır. Hazırlanan sorular sınav kurulu üyeleri tarafından imzalandıktan sonra sorular ve cevapları ayrı zarfta olmak üzere mühürlenir ve sınav kurulu başkanına teslim edilir. Soru kağıtlarında sınav süresi ve her soruya verilecek not gösterilir.
Yazılı sınavın ÖSYM veya Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılması halinde; adaylar, Bakanlık ile sınavı gerçekleştirecek kurum arasında yapılacak protokol çerçevesinde yazılı sınava tabi tutulurlar.
d) Sözlü sınavın yapılış şekli: Giriş sınavının yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı yapılması halinde yazılı sınavı kazanan adaylar sözlü sınava çağrılır. Sözlü sınav, adaylara bildirilen yer, tarih ve saatte başlar. Adaylar yazılı sınavı kazanma sırasına göre sözlü sınava alınırlar.
Giriş sınavının sözlü olarak tek aşamalı yapılması halinde; KPSS puanı en yüksek olan adaydan başlamak üzere boş kadro sayısının ilanda belirtilen katı kadar aday sözlü sınava alınır. Sözlü sınavın yeri, tarihi ve saati sözlü sınava katılmaya hak kazanan adaylara sınav kurulu tarafından en az 15 gün önce yazılı olarak bildirilir.
e) Yazılı sınavın değerlendirilmesi: Yazılı sınavın sınav kurulunca yapılması halinde, değerlendirme sınav kurulunca yapılır. Her konu grubu için tam not 100 dür. Klasik yazılı sınavda; adayların her konu grubundan 50 puandan az olmamak üzere almış oldukları puanların aritmetik ortalaması alınır. Test usulü ile yapılan sınavlarda ise değerlendirme önceden hazırlanan cevap anahtarına göre yapılır. Yazılı sınavı başarmış sayılmak için, not ortalamasının 70 den aşağı olmaması gerekir. Yapılan değerlendirme sonucunda; en yüksek nottan başlamak üzere sıraya konulan yazılı sınav sonuçları, liste halinde düzenlenerek sınav kurulunca imzalanır.
Yazılı sınavın ÖSYM veya Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılması halinde; değerlendirme yapılacak protokol çerçevesinde sınavı gerçekleştiren kurumca yapılır.
f) Sözlü sınavın değerlendirilmesi: Sözlü sınavda adaylara, sınav kurulu başkan ve üyelerinin her biri tarafından ayrı ayrı 100 üzerinden puan verilir. Verilen bu puanların aritmetik ortalaması sözlü sınav notunu teşkil eder. Sınav kurulu sözlü sınav sonuçlarını bir tutanağa bağlar. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için alınan notun 70 den aşağı olmaması gerekir. Sınav kurulu tarafından her aday için alınan aritmetik ortalamalar en yüksek puandan başlamak üzere sıralanarak sözlü sınavının başarı listesi oluşturulur.
g) Kesin başarı listesi: Giriş sınavı yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı yapıldığı takdirde; yazılı ve sözlü sınavda alınan puanların aritmetik ortalaması tespit edilerek Sınav Kurulunca en yüksek puandan başlamak üzere kesin başarı listesi oluşturulur ve Personel Genel Müdürlüğüne bildirilir. Her iki aşamada da alınan puanın 70 den az olmaması şarttır. Bu sıralamaya tabi tutulanların puanlarının eşit olması halinde, yazılı sınav puanı yüksek olana öncelik tanınır.
Giriş sınavının sözlü olarak tek aşamalı yapılması halinde; Sınav kurulu tarafından verilen puanların aritmetik ortalaması en yüksek puandan başlamak üzere sıralanarak giriş sınavı kesin başarı listesi oluşturulur. Kesin başarı puanı, sözlü sınavda alınan nottur.
ğ) Sınav sonuçlarının duyurulması: Sınavı kazananlar, kesin başarı puanı en yüksek olan adaydan başlanmak suretiyle asil ve yeteri kadar yedek olmak üzere açıklanır. Durum, kazanan adaylara yazılı olarak bildirilir.
h) İtiraz: Giriş sınavına itirazlar, sınav sonuçlarının ilanından itibaren beş iş günü içinde sınav kuruluna yapılır. Bu itirazlar, sınav kurulu tarafından itiraz dilekçesinin alındığı tarihten itibaren en geç 15 iş günü içinde incelenir ve sonucu ilgiliye yazılı olarak bildirilir.
ı) Belgelerin saklanması: Mahalli idareler stajyer kontrolörlüğü giriş sınavında başarı gösteren adayların, sınavla ilgili belgeleri ilgililerin özlük dosyalarında, başarısız olanların sınav belgeleri ise 2 yıl saklanır. 
Stajyer Kontrolörlüğe Atanma
Giriş sınavını kazananlar başarı listesindeki not sırasına ve boş kadro sayısına göre Mahalli İdareler Genel Müdürü’nün teklifi ve Bakanlık onayı ile mahalli idareler stajyer kontrolörü olarak atanırlar.
Stajyerlik Döneminde Deneme ve Yetiştirme
Stajyer Kontrolörlüğe atananlar üç yıl süre ile mülkiye müfettişleri, başkontrolör ve kontrolörlerin refakatinde stajyerlik süresi geçirirler. Mülkiye müfettişleri, başkontrolör ve kontrolörler, yanlarında çalışan stajyer kontrolörlerin yeterlilik durumunu gösterir rapor düzenlerler.
Bir yıllık stajyerlik dönemini başarı ile tamamlayan stajyer kontrolöre, yanında çalıştıkları mülkiye müfettişi ve kontrolörlerin görüşleri de alınarak Bakanlıkça re’sen teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma yetkisi verilebilir."
Yeterlik Sınavı
Stajyer kontrolörler üçüncü yılın sonunda mesleki konularda sözlü olarak bir yeterlik sınavına tabi tutulurlar.
Sınav kurulunda, sınavdaki başarı derecesi ile çalışkanlığı, verimliliği, becerisi, tutum ve davranışları, kişiliği birlikte değerlendirilerek stajyer kontrolörlerin başarı veya başarısızlıkları tesbit edilir."
 Yeterlik Sınav Kurulu
Yeterlik Sınav Kurulu bir Müsteşar Yardımcısı'nın başkanlığında Mahalli İdareler Genel Müdürü, Personel Genel Müdürü, Teftiş Kurulu Başkanı ve kıdemli bir Başkontrolör’ün katılması ile teşekkül eder.
Kontrolörlüğe Atanma
Yeterlik sınavında başarı gösterenler Mahalli İdareler Genel Müdürü’ nün teklifi ve Bakanlık onayı ile kontrolörlüğe atanırlar.
Mesleki Kıdem ve Sınıflandırma
Mahalli İdareler Kontrolörlüğünde meslek kıdemi esastır. Stajyerlik süresi dahil, kontrolörlükte 10 yıl çalışanlar Başkontrolör unvanını alırlar. Bu unvanın alınmasında başarılı olma şartı aranır."
Kontrolörler kendi istekleri halinde il özel idare müdürlüklerine, belediye başkan yardımcılıklarına ve Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatındaki kadrolarına Bakanlık onayı ile nakledilebilirler.

Kaynak: İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Kontrolörleri Yönetmeliği (Resmi Gazete Tarihi: 11.04.1984 Resmi Gazete Sayısı: 18369 Resmi Gazete Tarihi: 11.04.1984 Resmi Gazete Sayısı: 18369)
 Başarılar...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder